Πώς θα κάνετε το παιδί να μη χασομεράει

Πώς θα κάνετε το παιδί να μη χασομεράει

Έχετε βαρεθεί να ακούτε συνεχώς το παιδί να λέει : «Άσε με τώρα μαμά... Θα το κάνω αργότερα!»; Αν ναι, δεν είστε η μόνη! Όλα τα παιδιά, και ειδικά στις πιο μικρές ηλικίες, έχουν μια τάση να αργούν για... το οτιδήποτε. Αυτό είναι φυσικό, τουλάχιστον μέχρι ενός σημείου- εξάλλου και οι μεγάλοι πολλές φορές αργοπορούμε. Ωστόσο, όταν αρχίζει και γίνεται συνήθεια, και ειδικά στις πιο σοβαρές «υποχρεώσεις» του παιδιού, όπως το διάβασμα του σχολείου, η κατάσταση μπορεί να ξεφύγει. Δείτε πώς θα το βοηθήσετε να μην χασομεράει πια και να είναι πάντα στην ώρα του.

Βρείτε την αιτία

Για να βοηθήσετε το παιδί, το πρώτο που θα πρέπει να κάνετε είναι να προσδιορίσετε τον λόγο για τον οποίο πάντα καθυστερεί.

Δεν έχει μάθει να διαχειρίζεται καλά τον χρόνο του: Όταν, αντί να διαβάζει, βλέπει τηλεόραση ή αργεί να ντυθεί το πρωί πριν φύγετε απ' το σπίτι, μάλλον είναι της... τελευταίας στιγμής. 

Κάνει μόνο ό,τι του αρέσει: Τα παιδιά δεν μπορούν να καταλάβουν ότι αν δεν φέρουν εις πέρας τα καθήκοντά τους, θα υπάρξουν συνέπειες, παρά μόνο αν τους το εξηγήσουμε εμείς.

Επιζητά την προσοχή σας: Τα παιδιά προσπαθούν να κεντρίσουν των μεγάλων με κάθε τρόπο, αν αισθάνονται παραμελημένα. Ακόμα και αν ξέρουν ότι, καθυστερώντας θα προκαλέσουν τα νεύρα ή τις φωνές σας.

Τι μπορείτε να κάνετε

Μάθετε το παιδί σας!

Ακόμα και αν σας φαντάζει κοινότοπο, είναι σίγουρα σημαντικό. Μιλήστε με το παιδί και ρωτήστε το τι του αρέσει να κάνει. Περάστε χρόνο μαζί για να μάθετε τα ενδιαφέροντά του και προσπαθήστε να το προσεγγίσετε με τον πιο ειρηνικό τρόπο. Αυτή η «φιλική» προσέγγιση είναι το πρώτο βήμα για να έρθετε κοντά του και να προσδιορίσετε την αιτία του προβλήματος.

Μην το υποτιμάτε

«Καλά, δεν ακούς τι σου λέω;», «Μην κάνεις σαν χαζό! Κουνήσου.» είναι ενδεικτικά κάποιες φράσεις που απαγορεύεται δια ροπάλου να λέτε στο παιδί. Έτσι, το μόνο που θα καταφέρετε είναι να απλώς να προκαλέσετε την ίδια, αν όχι χειρότερη αντίδραση και... τεμπελιά, πληγώνοντας ταυτόχρονα τα συναισθήματά του. Όπως επισημαίνει και η παιδοψυχολόγος κ. Μαρία Σαράντη, πρέπει να αναπτύξετε μια σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας, αν θέλετε να μάθει να τηρεί το πρόγραμμά του.

Συνδέστε τις «υποχρεώσεις» του με κάτι που του αρέσει

Φερθείτε έξυπνα! Για να το πείσετε να φέρει εις πέρας τα καθήκοντά του, πρέπει να συνδέσετε αυτό που εκείνο θεωρεί ως αγγαρεία με κάτι που του αρέσει. Για παράδειγμα, αν αρνείται πεισματικά να διαβάσει τα μαθήματά του, πείτε του ότι μόλις τελειώσει, θα μπορέσει να φάει το αγαπημένο του γλυκό ή να δει τα κινούμενα σχέδια που του αρέσουν στην τηλεόραση.

Χωρίστε τις δουλειές σε μέρη

Πολλά παιδιά, στο άκουσμα και μόνο του να καθαρίσουν το δωμάτιό τους μέχρι το απόγευμα, τα πιάνει πανικός, που μπορεί να εκδηλωθεί με συνεχείς... αναβολές. Χωρίζοντας τις υποχρεώσεις του σε μικρά κομματάκια, κάνετε πιο εύκολη τη ζωή του.

Στο παράδειγμα του δωματίου, προτιμήστε να ξεκινήσετε με το στρώσιμο του κρεβατιού και μετά να του πείτε να συνεχίσει με το μάζεμα των παιχνιδιών.

Φτιάξτε έναν πίνακα- πρόγραμμα

Οι χρονικοί περιορισμοί είναι κάτι που τα παιδιά σιχαίνονται. Γι' αυτό, προτιμήστε να τους μετατρέψετε σε παιχνίδι. Κατασκευάστε έναν πολύχρωμο πίνακα που θ' αναγράφει πάνω τις ημέρες τις εβδομάδες και τις ώρες με τις αντίστοιχες υποχρεώσεις του παιδιού. Όταν τελειώνει κάποια από τις δουλειές του , πείτε του να την «τσεκάρει» με ένα μαρκαδόρο. Στο τέλος κάθε εβδομάδας και αν έχει τηρήσει το πρόγραμμά του, δώστε του σαν επιβράβευση ένα χάρτινο αστέρι. Το βραβείο είναι ένα ισχυρό κίνητρο για να «αφυπνίσει» το παιδί.

«Θα το κάνω λάθος!»

Αν η αιτία που το παιδί αποφεύγει συγκεκριμένες υποχρεώσεις είναι ο φόβος της αποτυχίας, θα πρέπει να του δώσετε να καταλάβει ότι σημασία έχει η προσπάθεια που κάνει και όχι το αποτέλεσμα. Δείξτε του εμπράκτως ότι το υποστηρίζετε και ότι θα είστε πάντα δίπλα του, ακόμα και αν κάνει κάποιο λάθος.

Βοηθήστε το να «ξεμπερδεύει» με τα δυσάρεστα

Βάζετε πάντα ως προτεραιότητα την πιο δυσάρεστη ή δύσκολη για το παιδί δουλειά. Έτσι, θα ξεμπερδεύει νωρίτερα με τα δύσκολα και μετά θα συνεχίσει με τις δραστηριότητες που του αρέσουν.

 

v