Τι κερδίζουν τα παιδιά όταν δεν τα «διαβάζουμε» για το σχολείο

Τι κερδίζουν τα παιδιά όταν δεν τα «διαβάζουμε» για το σχολείο

Αναμφισβήτητα το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας χωλαίνει σε πολλά σημεία και δεν βοηθά τα παιδιά να μάθουν πραγματικά. Όμως, κι εμείς ως γονείς φέρουμε ένα – έστω και μικρό- μερίδιο ευθύνης σ’ αυτό. Πώς; Όταν θεωρούμε δεδομένο πως θα πρέπει να «διαβάσουμε» τα παιδιά για το σχολείο, παίρνοντας τον ρόλο του δασκάλου κατ’ οίκον. Δεν αναφερόμαστε στις περιπτώσεις που το παιδί ζητάει τη βοήθειά μας με μια δύσκολη άσκηση ή θέλει να του λύσουμε μια απορία (δεν είμαστε παράλογοι!), αλλά sτους γονείς που κάνουν οι ίδιοι τις εργασίες των παιδιών στο σπίτι. Αν ανήκετε σ’ αυτή την κατηγορία, σκεφτείτε τι έχει να κερδίσει το παιδί σας αν αρχίσει να διαβάζει μόνο του τα μαθήματά του.

Θα στηρίζεται στις δυνάμεις του

Ναι, μπορεί να δυσκολευτεί και ναι μπορεί να κρατάει αγκαλιά το βιβλίο των Μαθηματικών με τις ώρες μέχρι να βρει τη σωστή λύση, όμως στο τέλος θα μάθει πώς είναι πραγματικά να προσπαθεί και να «ιδρώνει» για να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πρόκειται για μια γενικότερη νοοτροπία που θα το βοηθήσει να πάει μπροστά και ως μεγαλύτερος μαθητής στην Τρίτη Λυκείου, όταν θα κληθεί να «δώσει» Πανελλήνιες, αλλά και ως εργαζόμενος που δεν θα επαναπαύεται και θα προσπαθεί το καλύτερο για τη δουλειά του.

Στην επιτυχία θα παίρνει τα «ειλικρινή» εύσημα και στην αποτυχία θα μαθαίνει από τα λάθη του

Όταν το παιδί πάρει «άριστα» στο διαγώνισμα της Γλώσσας, η επιτυχία θα είναι όλη δική του αφού θα τα έχει καταφέρει με τον δικό του κόπο, και όχι με τη… συνεισφορά των «δασκάλων» γονιών του. Σχετική έρευνα, μάλιστα, έδειξε ότι οι επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο όχι μόνο δεν βελτιώνονται με τη βοήθεια των γονιών, αλλά μπορεί ακόμα και να επιδεινωθούν.

Στην αντίθετη περίπτωση, όταν δηλαδή το παιδί αποτύχει (εξάλλου, και αυτό είναι μέσα στο πρόγραμμα), θα δει ότι ο δρόμος δεν είναι πάντα στρωμένος με ροδοπέταλα. Τότε, πρέπει να το βοηθήσουμε να αντιμετωπίζει τις αποτυχίες ως μαθήματα και να μην απογοητεύεται με την παραμικρή «αναποδιά».

Θα κερδίσει «πραγματικό» χρόνο με τους γονείς του

Ο χρόνος που καταβάλλει ο γονιός- δάσκαλος για να «διαβάσει» το παιδί του μπορεί να μετατραπεί σε «ελεύθερο χρόνο» που και οι δύο μπορούν να εκμεταλλευτούν. Σίγουρα το να διαβάζει το παιδί μόνο του τα μαθήματά του είναι κι αυτό μια χρονοβόρα διαδικασία, όμως είναι σίγουρα μικρότερη σε διάρκεια και έτσι ο ποιοτικός χρόνος με τη μαμά και τον μπαμπά αυξάνονται. Έστω και δέκα λεπτά «καθαρού» χρόνου με το παιδί καθημερινά είναι κέρδος για όλους!

Αλλά και ένα πιο ήρεμο περιβάλλον

Τα πάντα είναι ντόμινο: όταν μια μαμά μέσα σ’ όλες τις αμέτρητες καθημερινές υποχρεώσεις, πρέπει και να «διαβάσει» το παιδί, η κούραση κάποια στιγμή θα τη νικήσει και τότε τα νεύρα είναι αναπόφευκτα και ακολουθούν ένταση, φωνές και καυγάς. Αντίθετα, όταν το παιδί έχει μάθει μόνο του να αναλαμβάνει τις σχολικές υποχρεώσεις του, ο γονιός έχει ένα «βάρος» λιγότερο και περισσότερη ηρεμία, που φυσικά μεταδίδει και στο παιδί.

Θα μάθει από μικρή ηλικία να «διακρίνει» τους ρόλους

Όταν παίρνουμε τη θέση των εκπαιδευτικών, «μπλέκουμε στα χωράφια τους» και δίνουμε στο παιδί μπερδεμένα μηνύματα: είμαστε ταυτόχρονα και γονείς και δάσκαλοι στη θέση του δασκάλου! Έτσι, το παιδί δεν έχει λόγο να προσέξει στο μάθημα, αφού έτσι κι αλλιώς θα τα ξαναδιαβάσει όλα μαζί μας στο σπίτι. Αντίθετα, όταν διαβάζει μόνο του, διαχωρίζει αυτούς τους δύο ρόλους και ξέρει ποιον πρέπει να «ακούσει» από τη μία στο σπίτι και από την άλλη στο σχολείο.

Θα βάζει στόχους για τον εαυτό του, όχι για τους γονείς του!

Όσο τα παιδιά βλέπουν ότι οι προσπάθειές τους αποδίδουν, τόσο περισσότερο θέλουν να προσπαθούν. Και όσο περισσότερο προσπαθούν, τόσο βάζουν στόχους που θέλουν να πετύχουν, όχι για να «μην φωνάζουν ο μπαμπάς και η μαμά αν πάρω κακό βαθμό», αλλά για να ικανοποιήσουν τις δικές τους προσδοκίες.

Επειδή ξέρουμε ότι το διάβασμα του παιδιού δεν είναι εύκολη υπόθεση, δείτε σε παλαιότερο άρθρο μας τι μπορείτε να κάνετε για να το ενθαρρύνετε να διαβάσει μόνο του και εδώ δείτε πώς θα καταφέρετε να κάνετε το παιδικό γραφείο ελκυστικό για να «εμπνεύσει» περισσότερο το παιδί. Μην  ξεχνάτε ότι αν κάτι σας προβληματίζει σχετικά με την εκπαίδευση του παιδιού, μπορείτε πάντα να απευθύνεστε στον δάσκαλο, αλλά όχι να τον υποκαθιστάτε!

v