Πρώτη φορά νηπιαγωγείο: Τα πρακτικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσετε ως γονείς

Πρώτη φορά νηπιαγωγείο: Τα πρακτικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσετε ως γονείς

Για τα παιδιά που δεν έχουν πάει στον παιδικό σταθμό, το νηπιαγωγείο είναι η πρώτη φορά που θα αποχωριστούν το σπίτι και θα κληθούν να γίνουν λίγο πιο αυτόνομα. Όπως κάθε αλλαγή, έτσι κι αυτή είναι πολύ πιθανό να συνοδευτεί από κάποια πρακτικά προβλήματα που θα σας ταλαιπωρήσουν λίγο παραπάνω! Γνωρίζοντας ποια είναι τα προβλήματα με τα οποία θα έρθετε αντιμέτωποι και βρίσκοντας λύσεις, η μετάβαση στο νηπιαγωγείο θα γίνει πολύ πιο εύκολη, τόσο για εσάς όσο και τα παιδιά.

*Φωτογραφία: todaysparent.com

Πρόβλημα 1ο: «Πώς θα μάθω στο παιδί να πηγαίνει τουαλέτα»

Μία από τις κατακτήσεις του παιδιού στην ηλικία των 4 ετών, οπότε ξεκινά η υποχρεωτική πλέον φοίτηση στο νηπιαγωγείο, είναι το να μπορεί να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα. Για να το βοηθήσετε και να κάνετε πιο εύκολη τη διαδικασία, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να προσέξετε είναι τα ρούχα του. Φροντίστε να το ντύνετε με άνετα παντελόνια χωρίς κουμπιά ή/ και φερμουάρ έτσι ώστε να μπορεί να τα ανεβοκατεβάζει μόνο του. Στη συνέχεια, μιλήστε του για το «παιχνίδι των 2 κανόνων»., δηλαδή το σκούπισμα της ευαίσθητης περιοχής και το πλύσιμο των χεριών. Αρχικά, βεβαιωθείτε ότι δεν ξεχνάει να σκουπιστεί αφού τελειώσει για να μην μένει την υπόλοιπη μέρα στο νηπιαγωγείο με βρώμικο εσώρουχο και στο τέλος, πείτε του πόσο σημαντικό είναι να πλένει πάντα τα χέρια του. 

Μπορεί οι συμβουλές αυτές ν’ ακούγονται αυτονόητες, όμως, σε κάποιες περιπτώσεις, τα παιδιά επηρεάζονται αρνητικά όταν αλλάζουν περιβάλλον με αποτέλεσμα να γυρίζουν σε προηγούμενα στάδια και να αφήνουν πίσω τους τις καινούριες τους κατακτήσεις. Αν το πρόβλημα συνεχιστεί, μιλήστε με το παιδί, ρωτήστε το τι το δυσκολεύει και πείτε του ότι δεν υπάρχει λόγος να ντρέπεται να πηγαίνει στην τουαλέτα. Είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό που το κάνουν όλα τα παιδάκια. Σε κάθε περίπτωση μπορείτε να συμβουλευτείτε τη νηπιαγωγό του που μπορεί να σας δώσει ή να σας προτείνει κάποια λύση που δεν έχετε σκεφτεί.

Πρόβλημα 2ο: «Πώς να διαχειριστώ το άγχος αποχωρισμού το πρωί»

Αν το ‘χεις βιώσει, ξέρεις πως δεν είναι εύκολο να αφήνεις το πρωί το παιδί στο νηπιαγωγείο το πρωί. Το άγχος του αποχωρισμού είναι σύνηθες για τα παιδιά αυτής της ηλικίας που μέχρι τώρα ζούσαν στην ασφάλεια του σπιτιού τους. Για να κάνετε πιο εύκολο το «αντίο», θα πρέπει καταρχάς να αποφύγετε ένα σημαντικό λάθος: να φεύγετε ενώ το παιδί είναι απασχολημένο με κάτι άλλο, όπως για παράδειγμα ενώ μιλάει με τη δασκάλα ή με τους συμμαθητές του γιατί αλλιώς υπάρχει η περίπτωση να νιώσει το εγκαταλείπετε χωρίς προειδοποίηση. Αντίθετα, δείξτε του έμπρακτα ότι πρόκειται να φύγετε, αγκαλιάζοντάς, το φιλώντας το και αποχαιρετώντας το. Σταδιακά, η ιδέα του αποχωρισμού θα γίνεται όλο και ευκολότερη. 

Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι να εκφράζεστε θετικά για το νηπιαγωγείο όταν ξεκινάτε το πρωί. Μπορείτε για παράδειγμα να λέτε στο παιδί πόσα καινούρια και διαφορετικά πράγματα θα μάθει σήμερα, πόσο τυχερό είναι που θα παίξει με τους συμμαθητές του κ.ο.κ. Έτσι, βλέποντάς σας, θα πάρει κουράγιο και θα ξεκινήσει με μεγαλύτερο ενθουσιασμό τη μέρα του στην τάξη!

Πρόβλημα 3ο: «Πώς θα κάτσει ήσυχο το παιδί στην τάξη»

Η μεγαλύτερη, ίσως, πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι γονείς όταν τα μικρά τους πάνε στο νηπιαγωγείο είναι πώς θα καταφέρουν να πείσουν το παιδί να κάθεται (στα πλαίσια του εφικτού) ήσυχο στην τάξη. Για να το πετύχετε αυτό, μπορείτε να δοκιμάσετε κάποια κόλπα που πιάνουν στο σπίτι. Φτιάχνοντας, για παράδειγμα, ένα γραφείο για το παιδί στο οποίο θα μπορεί να ζωγραφίζει, να παίζει και να ξεφυλλίζει μόνο του τα αγαπημένα του βιβλία θα συνηθίσει στην ιδέα ότι θα έχει τον δικό του προσωπικό χώρο. Αν θέλετε να κάνετε κάτι ακόμα πιο διασκεδαστικό, μπορείτε να δημιουργήσετε την δική του γωνιά διαβάσματος (πάρτε ιδέες από σχετικό άρθρο μας). 

Το δεύτερο που μπορείτε να δοκιμάσετε είναι να κάνετε την όλη διαδικασία παιχνίδι. Πείτε για παράδειγμα στο παιδί να κάτσει στο γραφείο του δίνοντάς τα απαραίτητα σύνεργα (μπλοκ ζωγραφικής, μαρκαδόρους, παραμύθια κ.τ.λ.), βάλτε σε λειτουργία το χρονόμετρο – στην αρχή για λίγη και μετά για περισσότερη ώρα- και πείτε του ότι αν καταφέρει να μείνει στη θέση του μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι, θα το επιβραβεύσετε με ένα αυτοκόλλητο.

Πρόβλημα 4ο: «Πώς θα μάθει τους βασικούς κανόνες υγιεινής»

Οι βασικοί κανόνες υγιεινής δεν περιλαμβάνουν μόνο την επίσκεψη στην τουαλέτα, αλλά και το φύσημα της μύτης, το τι κάνουμε όταν φταρνιζόμαστε αλλά και το συχνό πλύσιμο των χεριών. Ας τα πάρουμε ένα- ένα. Για να μάθετε στο παιδί να φυσάει τη μύτη του, επιστρατεύστε το εξής διασκεδαστικό κόλπο: τοποθετήστε μια μικρή μπάλα από χαρτί, ένα κομμάτι ύφασμα ή λίγο βαμβάκι πάνω σε μια επιφάνεια και ζητήστε απ’ το παιδί να το… στείλει όσο πιο μακριά μπορεί φυσώντας αέρα με τη μύτη του (χωρίς, δηλαδή, να ανοίξει το στόμα). 

Όταν φταρνίζεται, πείτε του πάντα να βάζει μπροστά στο στόμα τα χεράκια του ή εάν προλάβει, να πάρει και ένα χαρτομάντηλο για να καλύψει το στόμα έτσι ώστε να μην εξαπλωθούν τα μικρόβια και να μην κολλήσει τους συμμαθητές του.

Όσον αφορά το πλύσιμο των χεριών, κάντε τη διαδικασία παιχνίδι λέγοντας στο παιδί να σιγοτραγουδήσει το αγαπημένο του τραγουδάκι ενώ τα πλένει (οι ειδικοί συνιστούν να πλένουμε τα χέρια μας σχολαστικά επί 20 δευτερόλεπτα). Θυμίστε του επίσης πόσο σημαντικό είναι να ακολουθεί αυτή τη διαδικασία πριν και μετά το φαγητό, μετά την τουαλέτα αλλά και όταν λερώνεται απ’ το παιχνίδι.

v