Παιδί και ηλεκτρονικός υπολογιστής: Κίνδυνοι και οφέλη

Παιδί και ηλεκτρονικός υπολογιστής: Κίνδυνοι και οφέλη

Κινητά τηλέφωνα, κομπιούτερ, tablet -PC, ο κόσμος βομβαρδίζεται από τη ψηφιακή τεχνολογία. Αυτά που είναι περισσότερο εκτεθειμένα είναι τα παιδιά, πολλά από τα οποία κινδυνεύουν να περάσουν στην υπερβολή κατά τη χρήση της τεχνολογίας. Και τότε οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν, είναι πολλαπλοί. Δεν είναι λίγοι οι ειδικοί που υποστηρίζουν ότι τα κομπιούτερ, είναι ένα εμπόδιο στη διαδικασία μάθησης του παιδιού και το γεγονός ότι τα παιδιά περνάνε πολύ χρόνο με τα ηλεκτρονικά μέσα, έχει πλέον αποδειχθεί ότι τα παρεμποδίζει στη μάθηση. Κάποιοι άλλοι προσθέτουν, ότι ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα μπορεί να προκύψουν στη διαδικασία κοινωνικοποίησης του παιδιού.

Η αλήθεια είναι ότι ουσιαστικά το κομπιούτερ αναλαμβάνει σε πολλές περιπτώσεις να κάνει ένα μεγάλο μέρος από τη δουλειά που θα έκανε ο ανθρώπινος εγκέφαλος, κι έτσι αυτός δεν εξασκείται. Με τη σειρά της, η διαρκής εξάσκηση, οδηγεί στην ανάπτυξη τόσο των δεξιοτήτων, όσο και πολλών πνευματικών αρετών. Σύμφωνα με έρευνες, έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά μέχρι τριών ετών δεν μπορούν να μάθουν τίποτα μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Ενώ, υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι το παιδί να αποκτήσει προβλήματα στην ανάπτυξη της ομιλίας του. Αλλά και μετά την ηλικία των τριών ετών, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δεν βοηθάει στην πνευματική ανάπτυξη του παιδιού.

Υπάρχει όμως και η αντίθετη άποψη που υποστηρίζει ότι η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, μπορεί σε πολλά μαθήματα να ανοίξει νέες προοπτικές. Οι εμπειρογνώμονες που ασχολούνται με την εκπαίδευση αναφέρουν ότι δεν πρέπει να προβαίνουμε στη δαιμονοποίηση των κομπιούτερ.

"Οι έρευνες δεν πιστοποιούν ότι τα μίντια βλάπτουν από μόνα τους. Αυτό που βλάπτει είναι το περιεχόμενο, η διάρκεια, βλάπτει όταν δεν προωθείται η ανάπτυξη", υποστηρίζουν οι ειδικοί.

Σίγουρα αυτοί που έχουν το βάρος της ευθύνης για να κρατηθεί η ισορροπία και να μη φθάσουν τα παιδιά είτε στο ένα είτε στο άλλο άκρο, είναι οι γονείς καταρχήν και το εκπαιδευτικό σύστημα. Ο καθένας από την πλευρά του μπορεί να θέσει, όχι μόνο κανόνες, αλλά και το πλαίσιο της καθημερινότητας των παιδιών, ώστε να συνδυάζουν τόσο τη χρήση της τεχνολογίας, όσο και την αξιοποίηση των παραδοσιακών μεθόδων, τόσο στη μάθηση όσο και στη ψυχαγωγία των παιδιών.

Το σίγουρο είναι, ότι το παραδοσιακό παιδικό παιχνίδι, η κοινωνικοποίηση των παιδιών στον ελεύθερο χρόνο, η εξοικείωση με το βιβλίο αλλά και η ενασχόληση με παιχνίδια, που απαιτούν όχι μόνο χρόνο αλλά και δεξιότητες, είναι διέξοδοι οι οποίες μπορούν να αποτρέψουν τη μονομέρεια. Αυτό άλλωστε υπογραμμίζουν και οι ειδικοί, οι οποίοι στο σύνολο τους επισημαίνουν, τον αποφασιστικό ρόλο των γονέων, αλλά και του γενικότερου εκπαιδευτικού συστήματος. Μια ορθή και λελογισμένη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, δεν βλάπτει τα παιδιά.

Πηγή: Premium.paratiritis.gr

v