Πώς να βοηθήσετε το παιδί με τις ασκήσεις του σχολείου

Πώς να βοηθήσετε το παιδί με τις ασκήσεις του σχολείου

Κάποια παιδιά «πιάνουν» αμέσως τα γράμματα, χωρίς να καταβάλλουν κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια. Κάποια άλλα, όμως, χρειάζονται την καθοδήγησή μας για να τα πάνε καλύτερα στο σχολείο και να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στα μαθήματα. Και τώρα έρχεται το εξής ερώτημα: Όταν το παιδί δυσκολεύεται με τις ασκήσεις του σχολείου, πρέπει να επέμβουμε ή να το αφήοσουμε να προσπαθήσει μόνο του; Η απάντηση μάλλον βρίσκεται κάπου στη μέση!

Πείτε του ν' αρχίσει πρώτα με τις εύκολες εργασίες

Αν το παιδί σάς πει ότι δυσκολεύεται, συμβουλέψτε το γι' αρχή να ξεκινήσει από τις πιο εύκολες εργασίες και τα μαθήματα που του αρέσουν. Έτσι, βλέποντας ότι μπορεί να λύσει μόνο του τις πρώτες ασκήσεις, θ' αποκτήσει περισσότερη αυτοπεποίθηση και θα συνεχίσει με μεγαλύτερη όρεξη στην άσκηση που το δυσκολεύει.

Ένα μικρό διάλειμμα πάντα χρειάζεται!

Κάποιες φορές, πολύ απλά το μυαλό μας «κολλάει». Αυτό συμβαίνει και με τα παιδιά! Αν παρατηρήσετε, λοιπόν, ότι τα βρίσκει... σκούρα με μια άσκηση, πείτε του να σταματήσει για λίγο και να κάνει ένα δεκάλεπτο διάλειμμα. Ακόμα και αυτή η μικρή διακοπή μπορεί να το βοηθήσει να «καθαρίσει» το μυαλό του και μετά να συνεχίσει με μεγαλύτερη όρεξη στην άσκηση που το δυσκολεύει. 

Μην του δώσετε έτοιμη απάντηση

Σε καμία περίπτωση, μην του μαρτυρήσετε την απάντηση. Όσο κουρασμένοι και αν είστε είτε εσείς είτε το παιδί, έτσι απλά θα του δώσετε «μασημένη» και έτοιμη τροφή, χωρίς να του δθοθεί η ευκαιρία να προσπαθήσει μόνο του.

Καθοδηγήστε το με ερωτήσεις

Η καλύτερη μέθοδος για να βοηθήσετε το παιδί να καταλάβει μόνο του την εκφώνηση της άσκησης και μετά να βρει τη λύση είναι να ακολουθήσετε τη... μαιευτική μέθοδο του Σωκράτη! Αρχίστε κάνοντας στο παιδί ερωτήσεις, που θα ξεκινούν από πράγματα που ήδη ξέρει και θα καταλήγουν στην άσκηση που το δυσκολεύει. Έτσι, ακολουθώντας τον ειρμό των ερωτήσεων, το παιδί θα οδηγηθεί στη λύση μόνο του αλλά και με την έμμεση βοήθειά σας ταυτόχρονα.

Ελέγξτε την πρόοδό του

Καλό θα είναι να μην είστε δίπλα του την ώρα που προσπαθεί να λύσει την άσκηση. Αφήστε το να συγκεντρωθεί μόνο του στο γραφείο. Ωστόσο, έχετε το νου σας και προσπαθήστε να «ελέγχετε» την πρόοδό του ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Ανά τέταρτο, ρωτήστε το αν χρειάζεται τη βοήθειά σας. Έτσι, δεν θα αισθανθεί ότι αδιαφορείτε.

Αν θέλετε να το... καλομάθετε και να του δώσετε ένα κίνητρο να συνεχίσει, μπορείτε να του προσφέρετε το αγαπημένο του κολατσιό ή μια λαχταριστή, ζεστή σοκολάτα! Για πολλά παιδιά, είναι ο καλύτερος τρόπος να λύσουν τα προβλήματά τους- κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Μην διορθώσετε τα λάθη του

Όταν το παιδί τελειώσει και δείτε μαζί την άσκηση, προσπαθήστε και πάλι να μην διορθώσετε κατευθείαν τα λάθη του. Ρωτήστε το ποιο ήταν το σκεπτικό του και έφτασε στη συγκεκριμένη λύση. Μετά, δώστε του να καταλάβει το λάθος του με βάση αυτά που σας είπε, και ρωτήστε το αν πιστεύει ότι υπάρχει ένας άλλος τρόπος να τη λύσει.

Κλείστε το βιβλίο!

Κάποιες φορές μόνο και μόνο η... θέα των βιβλίων αρκεί για να αγχώσει το παιδί και να το κομπλάρει. Γι' αυτό, κλείστε τα- ερμητικά! Τότε, επαναλάβετε την εκφώνηση της άσκησης και αν μπορείτε κάντε την παιχνίδι. Ενδεικτικά, αν πρόκειται για μια άσκηση αριθμητικής, χρησιμοποιήστε τα παιχνίδια του για να τη λύσετε μαζί.

Διασκεδαστική εξάσκηση

Αν παρατηρήσετε ότι δυσκολεύεται ιδιαίτερα σ' ένα συγκεκριμένο μάθημα, μπορείτε να του κάνετε δώρο εκπαιδευτικά διασκεδαστικά βιβλία. Επιλέξτε διασκεδαστικά βιβλία για την εκμάθηση των λέξεων ή των αριθμών, ανάλογα με το... ευαίσθητο σημείο του παιδιού.

Εναλλακτικά, πάρτε τη βοήθεια κάποιων εκπαιδευτικών site, στα οποία τα παιδιά μπορούν να εξασκηθούν δωρεάν.

Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένη... γλώσσα

Φράσεις όπως «Ακόμα να βρεις τη λύση;», «Δεν καταλαβαίνει τίποτα τελικά!» ή «Δεν μου έμοιασες. Απ' ότι φαίνεται, δεν "πιάνεις" με τίποτα τα Μαθηματικά...» απαγορεύονται αυστηρά. Το μόνο που θα καταφέρετε έτσι είναι να το πληγώσετε, με αποτέλεσμα στο τέλος να σταματήσει να προσπαθεί.

Προτιμήστε μια ήπια γλώσσα, όπως: «Μήπως να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό;» ή «Νομίζω ότι δεν έχουμε τη σωστή λύση. Ας σκεφτούμε κάτι άλλο!». Οι φράσεις αυτές "κρύβουν" μια παρακίνηση με τον πιο έξυπνο και γλυκό τρόπο.

 

v