Τι σημαίνουν οι ζωγραφιές των παιδιών για τον χαρακτήρα τους

Τι σημαίνουν οι ζωγραφιές των παιδιών για τον χαρακτήρα τους

Από τη στιγμή που ένα παιδί είναι αρκετά μεγάλο ώστε να κρατήσει ένα μολύβι και να αφήσει με αυτό αποτυπώματα στο χαρτί, η ζωγραφική γίνεται ένα σπουδαίο μέσο επικοινωνίας και κατανόησης του τι μπορεί να σκέφτεται. Αφοσιωμένο πάνω από το «έργο» του, το παιδί εκτελεί ασυνείδητα ένα είδος ψυχοθεραπείας, αποτυπώνει τα συναισθήματα και τις εικόνες του, ενώ νιώθει τελικά χαρά και ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Δείτε τι μπορεί να σημαίνουν τα σχέδιά για το χαρακτήρα και την προσωπικότητά του!

Η σημασία της ζωγραφικής στη ζωή των παιδιών

Τα οφέλη των τεχνών και δη της ζωγραφικής είναι αναρίθμητα και πολυποίκιλα. Η ζωγραφική αποτελεί ένα πολύ καλό πεδίο εξάσκησης του παιδιού στη λεπτή του κινητικότητα, καθώς από τον πρώτο κιόλας χρόνο δοκιμάζει να κρατήσει ένα μολύβι και να το μετακινήσει στο χαρτί. Με τη ζωγραφική εξασκείται η γλώσσα: Το παιδί καλείται να μάθει τα χρώματα και τα σχήματα και να μπορεί να τα επαναλάβει, ενώ συχνά χρειάζεται να περιγράψει τι ζωγράφισε. Καθώς μεγαλώνει, οδηγείται μέσω της ζωγραφικής να παίρνει αποφάσεις, π.χ. «ζωγράφισα έναν κύκλο, τώρα τι θα κάνω;», άρα καλείται να σκεφτεί και να πράξει. Και κάπως έτσι ανθίζει η δημιουργικότητα!

Εξάλλου, η ζωγραφική είναι τόσο σπουδαία γιατί συνδυάζει λογική και συναίσθημα, αφήνοντας ταυτόχρονα, κάθε φορά που λαμβάνει χώρα, ένα μοναδικό αποτύπωμα: το ίχνος μιας εμπειρίας του παιδιού, το οποίο είναι χειροπιαστό, συγκεκριμένο, μπορεί να συζητηθεί και να οδηγήσει σε συμπεράσματα και αποφάσεις. Πρόκειται για μία δραστηριότητα που πήρε μορφή μέσα από τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις φυσικές κινήσεις του παιδιού.

Τι σημαίνουν κάποια χαρακτηριστικά σχέδια των παιδιών

Τα σχέδια των παιδιών διαφέρουν, φυσικά, από ηλικία σε ηλικία, πάντως κατά κανόνα εξελίσσονται. Στα 3 χρόνια το παιδί χρησιμοποιεί όλο του το σώμα για να ζωγραφίσει συνήθως ακανόνιστα σχέδια. Σταδιακά τα σχέδια γίνονται λίγο πιο συμβολικά και αποκτούν νόημα: ένας κύκλος μπορεί να είναι η μαμά, κάτι πιο ορθογώνιο το σπίτι. Σειρά παίρνει ο εξωτερικός κόσμος. Στα 4 χρόνια, και ανάλογα με την ψυχοκινητική του ανάπτυξη, το παιδί κατακτά τα υλικά, ενώ και νοητικά έχει την πρόθεση να σχεδιάσει κάτι από τον κόσμο του, όπως εκείνο το αντιλαμβάνεται –όχι όπως φαίνεται. Είναι μετά τα 12 χρόνια που το παιδί ασχολείται πλέον με τον «οπτικό ρεαλισμό», δηλαδή εικόνες που μοιάζουν με τις πραγματικές και σχέδια που έχουν σημασία για εκείνο.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη προσπάθεια από τους παιδοψυχολόγους και τους παιδοψυχίατρους να χρησιμοποιήσουν τη ζωγραφική ως διαγνωστικό μέσο προκειμένου να αποκωδικοποιηθούν τα μηνύματα που περνά το παιδί μέσα από αυτές. Παρόλο που η κατανόηση του παιδικού σχεδίου δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, έχουν προκύψει ορισμένα συμπεράσματα ως προς τι μπορεί να σημαίνουν κάποιες ζωγραφιές. Για παράδειγμα:

Η θέση του σχεδίου στο φύλλο

Τα παιδιά που σχεδιάζουν στα αριστερά του χαρτιού «κοιτάζουν» στο παρελθόν και σε μία παρουσία που προσφέρει φροντίδα, ενώ στα δεξιά «κοιτάζουν» στο μέλλον και έχουν ανάγκη από επικοινωνία. Οι ζωγραφιές στο κάτω μέρος της σελίδας μπορεί να δείχνουν αισθήματα ανασφάλειας και ανεπάρκειας.

Το μέγεθος μετράει

Τα πιο μεγάλα σχέδια γίνονται από παιδιά με κυριαρχικές προσωπικότητες, ενώ αυτά που δείχνουν ανθρωπάκια χωρίς χέρια, από παιδιά που δεν είναι επιθετικά. Ανθρωπάκια με μεγάλα χέρια μπορεί να δείχνουν επιθετικότητα, ενώ τα μικρά πόδια μπορεί να δείχνουν ότι το παιδί είναι ασταθές και χωρίς καλή ισορροπία.

Πολύ λεπτές αλλά εκφραστικές φιγούρες

Τα μικρά παιδιά συνήθως ζωγραφίζουν τα μέλη της οικογένειας ως ξυλάκια, σε συγκεκριμένη σειρά και μπορεί να βάζουν πιο κοντά τους το άτομο με το οποίο αισθάνονται πιο δεμένα. Οι εκφράσεις των προσώπων μπορεί να δείχνουν πώς το άτομο της ζωγραφιάς συμπεριφέρεται συνήθως, ενώ το μέγεθος του κάθε ατόμου συνήθως δείχνει ότι στο μυαλό του παιδιού αυτό είναι πιο κυρίαρχο ή πιο σημαντικό.

Πολύ λεπτομερής απεικόνιση

Τα παιδιά που ζωγραφίζουν με πολλές λεπτομέρειες είναι αυτά που έχουν ωριμάσει σε θέματα οπτικών και κινητικών δεξιοτήτων και δίνουν έμφαση στην ατομικότητα. Αν, μάλιστα, πρόκειται για φιγούρες με λεπτομερή χαρακτηριστικά και πολύ κοντά μεταξύ τους, αυτό δείχνει «δέσιμο» και συντροφικότητα.

Ζωγραφική και συναισθήματα

Συγκεκριμένα σχέδια στις ζωγραφιές των παιδιών μπορεί να σχετίζονται με κάποια συναισθήματα. Για παράδειγμα ένα παρορμητικό παιδί: Μπορεί να σχεδιάζει μεγάλες φιγούρες, χωρίς λαιμό και ασύμμετρα άκρα. Ένα ντροπαλό παιδί μπορεί να σχεδιάζει κοντές φιγούρες, χωρίς μύτη ή στόμα, μικροσκοπικές φιγούρες και χέρια πολύ κοντά στο σώμα. Ενώ ένα θυμωμένο παιδί μπορεί να σχεδιάζει φιγούρες με μεγάλα χέρια και δόντια, μακριά χέρια, αλλήθωρα μάτια.

Ζωγραφική και παιδικές εκδηλώσεις

Αν βλέπετε ότι το παιδί σας δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη ζωγραφική, υπάρχουν αμέτρητες δυνατότητες και ευκαιρίες για να διευρύνει τους καλλιτεχνικούς του ορίζοντες:

-Δηλώστε συμμετοχή με τα έργα των μικρών σας καλλιτεχνών σε διαγωνισμούς, όπως αυτόν που διοργανώνει η Kinder Chocolate! 

Στο πλαίσιο του λεγόμενου «Kinder Chocolate Gallery», οι γονείς καλούνται να ανεβάσουν φωτογραφίες από ζωγραφιές ή κατασκευές των παιδιών τους και να μπουν αυτόματα στην κλήρωση για να κερδίσουν απίθανα -σοκολατένια- δώρα! Στο τέλος του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί ένα μεγάλο event με πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες για τα παιδιά. Να πώς η χαρά της δημιουργίας αποκτά και γεύση! Μάθετε περισσότερα εδώ.

- Επισκεφθείτε με το παιδί τα μουσεία εκείνα που προάγουν τις τέχνες και την εικαστική δημιουργία και ανταποκρίνονται στην ηλικία του. Το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, αλλά και το Κυκλαδικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη και το Μουσείο Ηρακλειδών αποτελούν πυρήνες καλλιτεχνικής έκφρασης. Τα εκθέματά τους φέρνουν τα παιδιά σε επαφή με διαφορετικές κουλτούρες και πολιτισμούς, ενώ τα ενδιαφέροντα καλλιτεχνικά τους εργαστήρια τους δίνουν την δυνατότητα να εκφραστούν στοχευμένα και συμμετοχικά.

 

v