Γιατί το παιδί μου αργεί να μιλήσει;

Γιατί το παιδί μου αργεί να μιλήσει;

Τι συμβαίνει και το παιδί αργεί να μιλήσει; Υπάρχουν λόγοι ανησυχίας ή πρόκειται για μια φυσιολογική κατάσταση που δεν θα πρέπει να αγχώνει τους γονείς; Ο παιδίατρος - αναπτυξιολόγος κ. Ιωάννης Τσίκουλας εξηγεί παρακάτω αναλυτικά τους λόγους και τους τρόπους αντιμετώπισης.

Πότε πρέπει να ανησυχείτε

Σύμφωνα με τον κ. Τσίκουλα, περιμένουμε το παιδί να λέει 3-4 λέξεις στους 12 μήνες. Τα κοριτσάκια συνήθως το εμφανίζουν λίγο νωρίτερα. Στην ηλικία των 2 ετών, το παιδί πρέπει να μιλάει με φράσεις. Σε κάθε περίπτωση, εάν ένα παιδί δεν έχει μιλήσει ως τους 15 μήνες, τότε σίγουρα οι γονείς θα πρέπει να θορυβηθούν.

Μιλάμε επίσης για καθυστέρηση στο λόγο όταν το παιδί πλησιάζει στα 3 και:

  • Επικοινωνεί μόνο με νοήματα
  • Λέει μόνο συλλαβές ή λέξεις όπως μαμά, μπαμπά, παππού, γιαγιά, νερό 
  • Δυσκολεύεται να μιμηθεί λεξούλες που του λέμε
  • Ο λόγος του είναι ακατανόητος 
  • Δεν κάνει συνδυασμούς λέξεων (π.χ. φράσεις: μαμά βόλτα, μικρές προτάσεις: μαμά τρώει μήλο)
  • Δεν αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (μπλε, κόκκινο, κίτρινο)

Ποιοι είναι οι λόγοι

Οι λόγοι σύμφωνα με τον κ. Τσίκουλα είναι τέσσερις:

-Οικογενές χαρακτηριστικό  (το παιδί καταλαβαίνει τον λόγο αλλά δεν μπορεί να τον εκφράσει)

-Πρόβλημα στην ακοή

-Νοητική υστέρηση

-Ψυχικό πρόβλημα (αυτισμός)

Πώς μπορείτε να το αντιμετωπίσετε

Με το που θα υπάρξει η υποψία από τους γονείς, θα πρέπει πρώτα να επικοινωνήσουν με έναν παιδίατρο – αναπτυξιολόγο για να γίνει η αξιολόγηση του παιδιού τους.

Στην συνέχεια το παιδί, και αφού διαπιστωθεί καθυστέρηση του λόγου και της ομιλίας, είναι αναγκαίο να εξεταστεί απόωτορινολαρυγγολόγο. Ανάλογα με τα αποτελέσματα του ελέγχου, θα προσδιοριστεί και η αντιμετώπιση του παιδιού από τον ωτορινολαρυγγολόγο σε συνεργασία με την παιδίατρο – αναπτυξιολόγο.

Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης και ο παιδοψυχίατρος, ο εργοθεραπευτής (που θα προσπαθήσει να επικοινωνήσει με το παιδάκι) αλλά και ο λογοθεραπευτής, από την ηλικία των 3 ετών, ο οποίος θα αναλάβει σε συνεχή συνεργασία με τους θεράποντες ιατρούς το δύσκολο ρόλο της ομαλής αποκατάστασης της ομιλίας του παιδιού.

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Τσίκουλας υπογραμμίζει πως η καθυστέρηση στον λόγο πρέπει να αντιμετωπίζεται καθώς έχει φανεί από έρευνες ότι παιδιά που αργούν να μιλήσουν, ανεξαρτήτως του λόγου, παρουσιάζουν αργότερα έντονες μαθησιακές δυσκολίες. Ωστόσο, είναι καλό να ειπωθεί πως το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης και ως εκ τούτου, είναι σημαντικό οι γονείς να μην καταλήγουν σε δικά τους συμπεράσματα αλλά να συμβουλεύονται ειδικό, ο οποίος θα τους κατευθύνει στις σωστές και πιο άμεσες λύσεις. 

v