«Δικό μου είναι!»:πότε ένα παιδί δυσκολεύεται να μοιραστεί και πώς να το βοηθήσουμε

«Δικό μου είναι!»:πότε ένα παιδί δυσκολεύεται να μοιραστεί και πώς να το βοηθήσουμε

Δεν είναι εύκολο να μάθει ένα παιδί να μοιράζεται τα πράγματά του, όπως άλλωστε συμβαίνει μερικές φορές και στους ενήλικες... Ο παιδοψυχολόγος Harvey Karp, όμως, επιμένει ότι οι γονείς μπορούν με μικρά βήματα να δώσουν στο παιδί να καταλάβει τα οφέλη της δοτικότητας και του μοιράσματος.

Γιατί τα παιδιά δυσκολεύονται να μοιραστούν

Τα πράγματά τους είναι προέκταση του εαυτού τους

Τα μικρά παιδιά βλέπουν τα παιχνίδια που έχουν στην κατοχή τους ως προέκταση του εαυτού τους και θεωρούν ως απειλή όποιον προσπαθεί να τους τα πάρει. Βαθιά μέσα τους νιώθουν πως παίρνοντας κάτι δικό τους, παίρνουν μαζί κι ένα κομμάτι του εαυτού τους. 

Λειτουργούν με το συναίσθημα

Μπορεί να είναι πολύ μικρά (ή όχι αναπτυξιακά έτοιμα) να καταλάβουν ότι τα άλλα παιδιά έχουν σκέψεις και συναισθήματα διαφορετικά από τα δικά τους. Τα παιδιά είναι πολύ εγωκεντρικά πλάσματα και δεν αναπτύσσουν τη λογική πριν την ηλικία των 4-5 ετών.

Μπορεί να είναι απλά κουρασμένα

Μπορεί να είναι κουρασμένοι, σε υπερένταση, άρρωστα, απογοητευμένα ή αναστατωμένα, με αποτέλεσμα να λειτουργούν εγωκεντρικά, χωρίς να μπορούν να σκεφτούν την ανάγκη του άλλου παιδιού. 

Η δικαιοσύνη λειτουργεί διαφορετικά για τα παιδιά

Τα περισσότερα παιδιά, μέχρι τουλάχιστον τα 3 χρόνια τους, δεν κατανοούν τις έννοιες «δικό μου» και «δικό σου». Έχουν, όμως, μία έμφυτη αίσθηση της δικαιοσύνης, η οποία βέβαια δεν συμβαδίζει με αυτήν των ενηλίκων. Όπως εξηγεί ο Karp, για τους ενήλικους δικαιοσύνη σημαίνει «50-50», ενώ για τα παιδιά «90-10», δηλαδή «θα κρατήσω εγώ το 90% των παιχνιδιών μου και θα δώσω σε εσένα το 10%».

Το παιχνίδι τους είναι... καινούριο!

Εάν έχουν λάβει πρόσφατα ένα παιχνίδι (π.χ. ως δώρο) θα είναι πιο πιθανό να μην μπορούν να το μοιραστούν μέχρι να νιώσουν ότι έχουν αφιερώσει αρκετό χρόνο παίζοντας με αυτό μόνοι τους.

Συμβουλές για να μάθουν να μοιράζονται

Προετοιμασία για το παιχνίδι

Προτείνετε στο παιδί σας να ξεχωρίσει τα πιο αγαπημένα του παιχνίδια και να τα βάλει στην άκρη πριν έρθουν οι φίλοι του για να παίξουν μαζί. Αν πρόκειται για αδέρφια, μπορείτε να χωρίσετε τα παιχνίδια σε αυτά που προορίζονται για το καθένα ξεχωριστά και σε αυτά που ανήκουν και στους δύο.

Ξεκαθαρίστε το τοπίο

Σύμφωνα με τον Karp, τα παιδιά κατανοούν πολύ καλύτερα αυτό που θέλουμε να τους πούμε όταν χρησιμοποιούμε τη φράση «με τη σειρά σου». Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν συνηθίσει, ήδη από βρέφη, να παίρνουν σειρά όταν, π.χ., τους μιλούν οι μεγάλοι και αυτά προσπαθούν να απαντήσουν. Εξηγήστε τους, λοιπόν, ότι κάπως έτσι πρέπει να λειτουργούν και στο παιχνίδι: όλοι παίζουν με την σειρά τους.

Δώστε παραδείγματα

Βρείτε ευκαιρίες στην καθημερινότητά σας, να δίνετε στα παιδιά παραδείγματα «μοιράσματος». Για παράδειγμα, όταν στο πάρκο κάποιος ταΐζει τις πάπιες, πείτε τους «κοίτα, αυτός ο κύριος μοιράζεται το ψωμί του με τις πάπιες». Με τον τρόπο αυτό θα «φυτέψετε» πιο αποτελεσματικά στο μυαλό τους την ιδέα τού να δίνεις κάτι που σου ανήκει.

v