«Τι να προσέξει κάποιος σε ένα εργαστήρι εναλλακτικής μάθησης»: συνέντευξη με τον Βασίλη Καλεντερίδη

«Τι να προσέξει κάποιος σε ένα εργαστήρι εναλλακτικής μάθησης»: συνέντευξη με τον Βασίλη Καλεντερίδη

Η νέα σχολική χρονιά είναι πλέον μία πραγματικότητα. Τα σχολεία όλης της χώρας ανοίγουν τις πύλες τους και όλοι -μικροί και μεγάλοι- αδημονούν να δουν πως θα εξελιχθεί το διδακτικό έτος. Φέτος, την αγωνία των μαθητών και των γονέων τους για την απόδοση στα μαθήματα, συμπληρώνει η πανδημία του κορονοϊού. 

Πράγματι πρωτόγνωρη για όλους μας, η κρίση του κορονοϊού έφερε στην επιφάνεια στοιχεία στα οποία δεν δίναμε ιδιαίτερη σημασία, όπως η επιμέλεια των κτιριακών εγκαταστάσεων, ο τρόπος πλύσης των χεριών των παιδιών, οι αποστάσεις κ.α. Ίσως οι μεγαλύτεροι μαθητές καταλαβαίνουν καλύτερα πως και τι πρέπει να προσέχουν στην καθημερινότητά τους. Τα μικρά παιδιά όμως; Με το μυαλό στο παιχνίδι και με τον αυθορμητισμό που τα διακρίνει παραμελούν κάποια σημαντικά πράγματα.

Πέραν λοιπόν της προσοχής που πρέπει να δείξουμε στο σχολείο, υπάρχουν κι οι δραστηριότητες στις οποίες θα εγγράψουμε τα παιδιά προκειμένου να ενισχύσουμε τη μόρφωση και τις δεξιότητές τους. Τι θα πρέπει λοιπόν να προσέξουμε ως γονείς; Με τι κριτήρια θα πρέπει να διαλέξουμε το εργαστήρι εναλλακτικής μάθησης  που θα γράψουμε τα παιδιά μας;

Επιμέλεια παντού

Εν αρχή λοιπόν είναι η επιμέλεια και η προσοχή στην καθαριότητα. Μιλώντας με τον κ. Βασίλη Καλεντερίδη, υπεύθυνο του Εργαστηρίου Εναλλακτικής Μάθησης «Ρομποτεχνία» που εδρεύει στην Κομοτηνή, μάθαμε πως «κάθε εκπαιδευτικός χώρος πρέπει να λειτουργεί με ευαισθησία και υπευθυνότητα απέναντι στα παιδιά. Ειδικά φέτος, η  προσοχή μας θα πρέπει να είναι διπλή και τριπλή, καθώς όλοι θέλουμε να είμαστε υγιείς και να λειτουργήσουμε κανονικά όλη τη χρονιά.

Κομβικό ρόλο λοιπόν έχει η καθαριότητα, οι απολυμάνσεις και φυσικά οι αποστάσεις. Για παράδειγμα, στη Ρομποτεχνία κάνουμε προληπτικές απολυμάνσεις όλο αυτό το διάστημα προκειμένου να υποδεχθούμε τα παιδιά μας, σε έναν ασφαλή χώρο.

Έχουμε διαμορφώσει με τέτοιο τρόπο τις αίθουσές μας ώστε να τηρούνται όλες οι απαραίτητες αποστάσεις μεταξύ των παιδιών, ενώ οι εκπαιδευτικοί μας θυμίζουν καθημερινά την υγιεινή των χεριών και τον σωστό τρόπο χρήσης της μάσκας. Σημαντικό για εμάς είναι να μην χαθεί ούτε μία ώρα γνώσης και δημιουργικού παιχνιδιού, γι’ αυτό και είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Επίσης πραγματοποιούμε σχολαστικό καθαρισμό υλικών και εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση σε εργαστήρια, υπολογιστές, όργανα, βιβλία κ.λπ.».

Τρόπος διδασκαλίας με φαντασία

Εκτός από απλά καθημερινά πράγματα, προσαρμογές βλέπουμε ότι γίνονται και στα μαθήματα, ειδικά στα εναλλακτικά εργαστήρια μάθησης. Όπως μας λέει ο κ. Β. Καλεντερίδης: «Στη Ρομποτεχνία, αυτό που προσφέρουμε στα παιδιά είναι η βιωματική μάθηση.

Οι μέθοδοι που εφαρμόζουμε ενισχύουν τη συνεργατικότητα, την έρευνα, τη συμμετοχή στην επίλυση σύνθετων προβλημάτων, στη λήψη αποφάσεων. Όλα αυτά απαιτούν συνεργασία. Προφανώς δεν αλλάζουμε τον τρόπο με τον οποίο διδάσκουμε τα παιδιά, αλλά προσέχουμε να εφαρμόζουμε όλα τα πρωτόκολλα του Υπουργείου για την ασφαλή εκπαίδευσή τους.

Σε εμάς, οι γονείς απευθύνονται ώστε να ενισχύσουμε τις γνώσεις τους, την ευρηματικότητά τους, τη σύνθετη σκέψη και την αυτοπεποίθησή τους.  Έτσι, φροντίζουμε να τηρούνται οι αποστάσεις μεταξύ των μαθητών μας υλοποιώντας παράλληλα όλο το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα.»

Αλλαγή στην πραγματικότητα των οικογενειών λόγω κορονοϊού

Είναι γεγονός πως ενώ τα τελευταία χρόνια η οικονομία της χώρας μας είχε ξεκινήσει να παρουσιάζει τα πρώτα σημεία ανάκαμψης, ξαφνικά με την κρίση του κορονοϊού η ελληνική οικογένεια καλείται να αντιμετωπίσει (πάλι) εκ νέου προκλήσεις που διέπουν όλη την καθημερινότητά της.  Όπως μας αναφέρει ο κ. Βασίλης Καλεντερίδης, Υπεύθυνος της Ρομποτεχνίας: «Είμαι σίγουρος πως όλοι οι άνθρωποι που ασχολούνται με την εκπαίδευση προσπαθούν να προσφέρουν το καλύτερο και κατανοούν απόλυτα τη θέση στην οποία βρίσκονται πολλοί γονείς.

Στη Ρομποτεχνία καταλαβαίνουμε ότι η κρίση του κορονοϊού έχει αρνητικές επιπτώσεις στον προγραμματισμό πολλών οικογενειών. Σε αυτήν την κατεύθυνση και κάτω από αυτές τις αντίξοες για την ελληνική οικογένεια συνθήκες, η Ρομποτεχνία επιλέγει να πάρει θέση και να ανταποκριθεί με αποτελεσματικότητα  στον ρόλο της.

Ειδικά λοιπόν για φέτος, εκτός από τα 6 Τμήματα Εναλλακτικής Μάθησης που έχουμε διαμορφώσει: Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Πειραμάτων Θετικών Επιστημών, Λογικής, Εκπαιδευτικού Προγραμματισμού, Παιδικού Βιβλίου και Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ), προσφέρουμε δωρεάν συμμετοχή των παιδιών του Τμήματος της Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) σε προσαρμοσμένες δραστηριότητες των υπολοίπων τμημάτων της σχολής. Επίσης, στα παιδιά που μετέχουν στο τμήμα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) παρέχουμε έκπτωση 25%, σε περίπτωση που το παιδί επιθυμεί να ενταχθεί σε κάποιο από τα υπόλοιπα τμήματα της σχολής.

Κλείνοντας, θεωρώ ότι αν και άλλες εκπαιδευτικές δομές επιδείξουν ανάλογη ευαισθησία, τότε θα είμαστε σε θέση, συλλογικά, να ξεπεράσουμε και αυτό το εμπόδιο.»

v