Δείτε ποιες είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι συνηθέστερες ανησυχίες που έχουν τα παιδιά του δημοτικού και πώς μπορείτε να τα βοηθήσετε ώστε να μάθουν να αντιμετωπίζουν με ψυχραιμία αυτές και όσες ακόμα θα έρθουν στο μέλλον.
Αδερφικοί καβγάδες
Τα αδέρφια μπορεί μερικές φορές να είναι πολύ ενοχλητικά. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι τα παιδιά πρέπει να στεναχωριούνται και να χαλούν την διάθεσή τους. Εξηγήστε στα παιδιά σας ότι είναι απόλυτα φυσιολογικά να διαφωνούν μεταξύ τους. Ρωτήστε τα, όταν θα βρίσκονται σε καλή διάθεση, τι είναι αυτό που τα κάνει να μαλώνουν συνέχεια. Έχει να κάνει με κάποιο παιχνίδι ή είναι κάτι πιο πολύπλοκο;
Δώστε τους χρόνο να μιλήσουν μεταξύ τους, να προσπαθήσουν να λύσουν μόνα τους το πρόβλημά τους. Εξηγήστε τους ότι με τους τσακωμούς το μόνο που πετυχαίνουν είναι να χαλούν την διάθεσή τους και ότι είναι προτιμότερο, προκειμένου να αντιμετωπίζουν τα κοινά τους προβλήματα και να πετυχαίνουν τους στόχους τους, να λειτουργούν σαν ομάδα και όχι σαν εχθροί.
Το μαρτύριο του διαβάσματος
Για τα περισσότερα παιδιά, το γεγονός ότι πρέπει να κάνουν τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, ύστερα από τόσες ώρες στο σχολείο, φαντάζει τρομακτικό. Πολλά είναι τα παιδιά που αγχώνονται ότι δεν θα προλάβουν και θα πάνε αδιάβαστα, και άλλα τόσα που απλώς δεν θέλουν να αφιερώσουν μέρος του ελεύθερου χρόνου τους σε ασκήσεις και διάβασμα.
Εξηγήστε τους ότι κατανοείτε απόλυτα τόσο την απροθυμία τους να διαβάσουν όσο και το άγχος τους ότι δεν θα τα καταφέρουν, αλλά ότι οι ασκήσεις αυτές είναι μέρος των καθημερινών τους υποχρεώσεων. Είναι αυτές που θα τα βοηθήσουν να εμπεδώσουν όσα έμαθαν το πρωί στο σχολείο και ότι όσο πιο γρήγορα ξεκινήσουν να κάνουν τα μαθήματά τους, τόσο πιο γρήγορα θα ξεμπερδέψουν και θα έχουν χρόνο να κάνουν ό,τι άλλο θέλουν την υπόλοιπη ημέρα.
Ίσως βοηθά το παιδί σας να μην κάνει τις ασκήσεις του αμέσως αφού επιστρέψει από το σχολείο, αλλά λίγο αργότερα, π.χ. αφού έχει φάει για μεσημέρι και έχει ξεκουραστεί ή αφού έχει γυρίσει από κάποιο άθλημα ή το χόμπι του και έχει «καθαρίσει» το μυαλό του. Από την άλλη, καλό είναι να μην αφήνει τα μαθήματά του για πολύ αργά το βράδυ γιατί πιθανώς να είναι πολύ κουρασμένο για να ανταπεξέλθει.
Κακή σχέση με τα αθλήματα
Τα αθλήματα, ειδικά για τα αγόρια, είναι ένα πολύ σημαντικό πεδίο για την ψυχολογία και την αυτοπεποίθηση των παιδιών, επομένως αν δεν τα πηγαίνουν καλά, νιώθουν μειονεκτικά και θέλουν να τα παρατήσουν.
Η αλήθεια είναι ότι σε κανέναν δεν αρέσει να ασχολείται με κάτι στο οποίο δεν είναι καλός. Ωστόσο, πριν το παιδί αποφασίσει να εγκαταλείψει εντελώς ένα άθλημα, το οποίο, πέρα από όλα τα άλλα, βοηθά στο να διατηρεί καλή φυσική κατάσταση, καλό είναι ο γονιός να εξακριβώσει ποιο είναι πραγματικά το πρόβλημα. Αν το παιδί αγαπά ένα σπορ, αλλά είχε 1-2 κακά παιχνίδια, τότε θα πρέπει να το ενθαρρύνει να εξασκηθεί λίγο περισσότερο και να προσπαθήσει να τα καταφέρει. Αν, πάλι, το παιδί δεν έχει καμία ελπίδα βελτίωσης, τότε ο γονιός δεν πρέπει να επιμένει, αλλά να το βοηθήσει να βρει μια άλλη δραστηριότητα ή χόμπι γενικά που θα του ταιριάζει περισσότερο.
Σημαντικό, είναι, τέλος, να εξηγήσει στο παιδί ότι δεν έχει σημασία να είναι ο καλύτερος. Αρκεί να διασκεδάζει και περνά καλά με αυτό.
Το μισητό σχολείο
Όταν ένα παιδί αλλάζει σχολείο και βρίσκεται σε ένα εντελώς νέο περιβάλλον με άγνωστα πρόσωπα, είναι πολύ πιθανό να νιώθει ανασφάλεια και φόβο και να μην θέλει να είναι εκεί. Εξηγήστε στο παιδί ότι όλοι χρειαζόμαστε χρόνο για να προσαρμοστούμε σε κάτι καινούργιο, αλλά ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος τελικά να μην τα καταφέρει.
Αυτό που βοηθά πολύ σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι να συμμετέχει το παιδί σε διάφορες ομάδες δραστηριοτήτων. Εκεί θα έρθει σε επαφή με άλλα παιδιά που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα, και θα του είναι πιο εύκολο να «δικτυωθεί» και να κάνει νέους φίλους.
Όπως και να 'χει, οι γονείς πρέπει να μιλούν με το παιδί, αν βλέπουν ότι δεν θέλει να πάει στο σχολείο, να αναζητούν το πρόβλημα και να το βοηθούν να το λύσει.
Αυτοκόλλητα προβλήματα
Όταν είμαστε στο σχολείο, όλοι έχουμε ανάγκη από έναν κολλητό ή μία κολλητή και όταν το πρόσωπο αυτό σταματά να είναι φίλος μας, η απογοήτευση που νιώθουμε είναι τεράστια. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, είναι χρήσιμο να συμβουλεύσουμε το παιδί να λύσει το πρόβλημα με τη συζήτηση. Να ρωτήσει, δηλαδή, τον φίλο ή τη φίλη του γιατί δεν κάνουν πια παρέα, εξηγώντας ότι η κατάσταση αυτή το έχει στεναχωρήσει.
Καλό είναι, βέβαια, να μάθει σταδιακά το παιδί ότι όσο μεγαλώνουμε, αλλάζουμε τόσο εμείς όσο και οι άλλοι. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μην θέλουμε πια τους ίδιους φίλους, να μην μας αρέσουν πια τα ίδια πράγματα και να αναζητάμε άλλα άτομα για παρέα με τα οποία έχουμε περισσότερα κοινά στοιχεία. Μήπως κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην περίπτωση του; Προτείνετέ του να δοκιμάσει να δημιουργήσει νέες σχέσεις με άλλα παιδιά, με τα οποία νιώθει ότι ταιριάζει περισσότερο. Μέχρι να γίνει αυτό, φροντίστε να είστε εσείς οι φίλοι του. Να περνάτε χρόνο με το παιδί, να κάνετε διασκεδαστικά πράγματα μαζί, έτσι ώστε να μην νιώσει ούτε στιγμή ότι είναι μόνο σε αυτόν τον κόσμο.
Όταν ο δάσκαλος γίνεται εχθρός
Πολλά παιδιά έχουν την εντύπωση ότι ο δάσκαλος/η δασκάλα δεν τα συμπαθεί. Αυτό δημιουργεί στα παιδιά άγχος και δυσκολία να παρακολουθήσουν το μάθημα και να κάνουν τις εργασίες τους. Γι' αυτό, θα πρέπει να μιλήσετε στο παιδί, να το ρωτήσετε γιατί πιστεύει ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο και να βρείτε μαζί μία λύση.
Ίσως χρειαστεί να μιλήσετε και με τον ίδιο τον δάσκαλο και να τον ενημερώσετε για το πρόβλημα του παιδιού σας. Είναι πιθανό να τον εκπλήξετε και να διορθώσει άμεσα τη συμπεριφορά του απέναντι στο παιδί σας ή και σε άλλα παιδιά.
Πηγή: Webmd