«Βαριέμαι να διαβάσω»: 5 στρατηγικές για να στρωθεί στο διάβασμα χωρίς φωνές και φασαρίες

Load more
Από κάποια στιγμή και μετά, η φράση «Βαριέμαι να διαβάσω» ακούγεται σε κάθε σπίτι. Όσο κι αν προσπαθείς να κρατήσεις την ψυχραιμία σου, οι συγκρούσεις γύρω από τα μαθήματα μπορούν να μετατρέψουν το απόγευμα σε πεδίο μάχης. Το παιδί δηλώνει κουρασμένο ή αδιάφορο, εσύ εκνευρίζεσαι, κι έτσι χάνεται η ουσία: η αγάπη για τη γνώση και η χαρά της προσπάθειας.

Η καλή είδηση είναι ότι υπάρχουν τρόποι να αλλάξει αυτό το κλίμα, χωρίς φωνές, εκβιασμούς ή απειλές. Παρακάτω θα βρεις πέντε παιδοψυχολογικά τεκμηριωμένες στρατηγικές που βοηθούν το παιδί να συγκεντρωθεί, να αναπτύξει αυτοπειθαρχία και, ναι, να στρωθεί στο διάβασμα με λιγότερη γκρίνια.

Συχνά διαλείμματα: το μυαλό χρειάζεται «ανάσα»

Η συγκέντρωση δεν είναι ανεξάντλητη. Μετά από περίπου 20-30 λεπτά συνεχούς μελέτης, ο εγκέφαλος αρχίζει να κουράζεται και να αποδίδει λιγότερο. Τα μικρά διαλείμματα δεν είναι χάσιμο χρόνου, είναι εργαλείο μάθησης.
Δώσε στο παιδί τη δυνατότητα να σηκώνεται, να τεντώνεται, να πίνει νερό ή να κάνει μερικές βαθιές αναπνοές. Αυτά τα «ενδιάμεσα κενά» βοηθούν το μυαλό να αποφορτιστεί και να επανέλθει με καθαρή σκέψη.

Αν το παιδί δυσκολεύεται να επιστρέψει, βάλτε μαζί ένα χρονόμετρο ή χρησιμοποίησε ένα οπτικό ερέθισμα, όπως ένα μικρό φωτάκι στο γραφείο που ανάβει όταν ξαναρχίζει το διάβασμα. Έτσι το διάλειμμα αποκτά ρυθμό και όρια.

Επιβράβευση της προσπάθειας, όχι του αποτελέσματος

Τα παιδιά χρειάζονται εσωτερικά κίνητρα, όχι φόβο ή πίεση. Όταν εστιάζουμε αποκλειστικά στο αποτέλεσμα («πήρες δέκα;»), το διάβασμα μετατρέπεται σε άγχος. Όταν, αντίθετα, επαινούμε την προσπάθεια, το παιδί μαθαίνει να αγαπά τη διαδικασία.

Πες του: «Μου άρεσε που συνέχισες παρότι δυσκολεύτηκες», ή «Είδες που βρήκες λύση μόνος σου;». Αυτές οι φράσεις ενισχύουν τη συναισθηματική ανθεκτικότητα και τη διάθεση για μάθηση.

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις και μικρές ανταμοιβές: ένα αυτοκόλλητο, μια βόλτα, λίγο παραπάνω χρόνο παιχνιδιού. Η επιβράβευση πρέπει να έχει νόημα για το παιδί, όχι να μοιάζει με «δωροδοκία».

Σταθερό πρόγραμμα: η ρουτίνα χτίζει ασφάλεια

Κάθε παιδί λειτουργεί καλύτερα όταν γνωρίζει τι το περιμένει. Ένα σταθερό πρόγραμμα διαβάσματος δίνει προβλεψιμότητα, μειώνει την ένταση και ενισχύει την αυτοοργάνωση.

Ορίστε μαζί μια συγκεκριμένη ώρα έναρξης και λήξης, λαμβάνοντας υπόψη τον ρυθμό του παιδιού. Κάποια παιδιά χρειάζονται ξεκούραση μετά το σχολείο, άλλα προτιμούν να τελειώνουν αμέσως τα μαθήματα.

Κράτησε τη ρουτίνα σταθερή, αλλά όχι άκαμπτη. Αν υπάρχουν μέρες που η κόπωση ή οι εξωσχολικές δραστηριότητες αλλάζουν το πρόγραμμα, δείξε κατανόηση. Το ζητούμενο δεν είναι ο έλεγχος, αλλά η συνέπεια χωρίς άγχος.

Παίξε το «διάβασμα αλλιώς»

Το διάβασμα δεν είναι απαραίτητα μονότονο ή βαρετό. Μπορεί να γίνει δημιουργικό, διαδραστικό και ζωντανό, αρκεί να ξεφύγουμε λίγο από το τετράδιο. Δοκιμάστε να κάνετε κουίζ, να σχεδιάσετε μαζί εννοιολογικούς χάρτες ή να παίξετε «δάσκαλο και μαθητή». Το παιδί μπορεί να σου εξηγήσει τι έμαθε, κι αυτό λειτουργεί εξαιρετικά γιατί όταν διδάσκεις, μαθαίνεις διπλά.

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε χρώματα, εικόνες ή εφαρμογές που κάνουν τη μάθηση πιο βιωματική. Το σημαντικό είναι να νιώθει το παιδί ότι το διάβασμα δεν είναι αγγαρεία, αλλά παιχνίδι εξερεύνησης.

Διατήρησε καλή διάθεση και θετικό κλίμα

Τα παιδιά αφουγκράζονται τα συναισθήματά μας. Αν εμείς είμαστε εκνευρισμένοι, βιαστικοί ή απογοητευμένοι, το διάβασμα φορτίζεται αρνητικά. Η ηρεμία του γονιού είναι καθοριστική για τη συγκέντρωση του παιδιού.

Πριν αρχίσετε, φρόντισε το περιβάλλον: καθαρό γραφείο, χωρίς οθόνες, με καλό φωτισμό. Μια μικρή ρουτίνα έναρξης, όπως να φτιάξετε μαζί ένα ποτήρι νερό ή να πείτε «πάμε να το κάνουμε μαζί», βοηθά να ξεκινήσει ομαλά.

Αν η ένταση ανέβει, πάρε απόσταση. Δώσε λίγο χρόνο και επανέλαβε αργότερα, πιο ήρεμα. Κάποιες μέρες δεν είναι για διάβασμα, κι αυτό είναι εντάξει. Το παιδί χρειάζεται να μάθει ότι η προσπάθεια δεν είναι αγώνας ταχύτητας, αλλά μια συνεχής διαδικασία ανάπτυξης.

Μια τελευταία σκέψη

Η φράση «βαριέμαι να διαβάσω» συχνά σημαίνει «νιώθω πίεση», «δεν τα καταφέρνω» ή «θέλω να με προσέξεις». Αντί να τη δούμε ως πρόβλημα, μπορούμε να τη διαβάσουμε σαν μήνυμα. Όταν το παιδί αισθανθεί ότι το κατανοείς και δεν το κρίνεις, ανοίγει ξανά την πόρτα στη μάθηση.

Το διάβασμα δεν είναι μόνο γνώσεις, είναι σχέση, ρυθμός και εμπιστοσύνη. Κι αν το καταφέρουμε αυτό, οι φωνές και οι φασαρίες θα μειωθούν, γιατί η μάθηση θα γίνει κοινό παιχνίδι, όχι πεδίο μάχης.

Load more

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΜΑΣ

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies & Προστασία Προσωπικών Δεδομένων