Το smartphone μπαίνει από... νωρίς στη ζωή των παιδιών
Ήδη από την προσχολική ηλικία καταγράφεται χρήση smartphone, με 13% των παιδιών να διαθέτουν δική τους συσκευή, ενώ το ποσοστό ανεβαίνει στο 38% στο Δημοτικό και εκτοξεύεται στο 92% στο Γυμνάσιο–Λύκειο. Το smartphone, πρακτικά, έχει γίνει καθολικό στην εφηβεία.
Παράλληλα, παρατηρείται πρώιμη επαφή με πλατφόρμες social media. Το TikTok εμφανίζεται ως κοινός παρονομαστής σε όλες τις ηλικίες, γεγονός που εξηγεί και γιατί οι γονείς το αναφέρουν έμμεσα ως τον βασικό «ύποπτο» ανησυχίας.
1 στους 4 γονείς θεωρούν τα social media αποδεκτά
Ένα εύρημα που ξεχωρίζει είναι η χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης: 12% στην προσχολική ηλικία, 26% στο Δημοτικό και 61% στο Γυμνάσιο–Λύκειο. Η τεχνολογία δεν είναι πλέον απλώς ψυχαγωγία, γίνεται εργαλείο καθημερινότητας.
Οι κανόνες μπαίνουν, αλλά χαλαρώνουν γρήγορα!
Οι περισσότεροι γονείς δηλώνουν ότι θέτουν κανόνες χρήσης οθονών, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες. Το 76% των γονέων προσχολικών παιδιών και το 74% στο Δημοτικό δηλώνουν πως υπάρχουν σαφή όρια. Στην εφηβεία, όμως, το ποσοστό πέφτει στο 54%.
Ακόμη πιο αποκαλυπτικός είναι ο χρόνος χρήσης: όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, τόσο αυξάνεται ο χρόνος μπροστά στο smartphone, με σημαντικά ποσοστά εφήβων να ξεπερνούν τις 2 ή και τις 3 ώρες ημερησίως.
Οι γονείς των εφήβων νιώθουν ανήμποροι
Οι γονείς μικρότερων παιδιών δηλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό ότι «κάνουν το καλύτερο που μπορούν». Αντίθετα, στους γονείς παιδιών Γυμνασίου–Λυκείου κυριαρχεί η αίσθηση ότι θα μπορούσαν να τα πάνε καλύτερα. Η αυτο-ενοχοποίηση αυξάνεται όσο τα παιδιά μεγαλώνουν, δείχνοντας κόπωση, σύγχυση και απουσία ξεκάθαρων εργαλείων διαχείρισης.
Όσο μειώνεται ο έλεγχος στο οικογενειακό πλαίσιο, τόσο αυξάνεται η προσδοκία για εξωτερική παρέμβαση. Περίπου 7 στους 10 γονείς ζητούν περισσότερη δράση τόσο από τους νομοθέτες όσο και από τις ίδιες τις εταιρείες τεχνολογίας, ώστε να ρυθμιστεί ουσιαστικά το ψηφιακό περιβάλλον των παιδιών.
Social media: περισσότερες βλάβες παρά οφέλη
Για τους γονείς προσχολικών και παιδιών Δημοτικού, τα social media θεωρούνται σχεδόν ομόφωνα επιβλαβή. Στην εφηβεία η εικόνα γίνεται πιο μοιρασμένη, ωστόσο οι αρνητικές επιπτώσεις εξακολουθούν να υπερτερούν ή τουλάχιστον να προκαλούν σοβαρό προβληματισμό.
Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι ο «εχθρός» δεν φαίνεται να είναι το smartphone ως συσκευή, αλλά το περιεχόμενο και η λογική των πλατφορμών.
Η έρευνα δεν αποτυπώνει απλώς συμπεριφορές. Αναδεικνύει ένα κενό υποστήριξης: οι γονείς προσπαθούν, βάζουν όρια, αλλά αισθάνονται ότι χάνουν τον έλεγχο στην εφηβεία. Ζητούν καθοδήγηση, θεσμικές λύσεις και ρεαλιστικές παρεμβάσεις που δεν θα μετατρέπουν τους ίδιους και τα παιδιά σε αντιπάλους.
Πηγή: in2life.gr