Life & Style Magazine

Γρίπη ή κρύωμα; Πώς θα ξεχωρίσετε τα συμπτώματα

Παρά την άνοδο της θερμοκρασίας, οι ιώσεις καιροφυλακτούν μέχρι να μας επιτεθούν! Όταν τα καταφέρουν, αρχίζουν τα πρώτα συμπτώματα: κρυάδες, πονόλαιμος, καταρροή και πάει λέγοντας. Όμως, το δίλημμα είναι το εξής: Πρόκειται για το κοινό κρυολόγημα ή τη γρίπη; Οι διαφορές τους δεν είναι πολλές, είναι όμως, σημαντικές για να μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε κατάλληλα την κάθε περίπτωση.

Γρίπη ή κρύωμα; Πώς θα ξεχωρίσετε τα συμπτώματα

Πρώτη διαφορά: Ο ιός που τους προκάλεσε

Σύμφωνα με τον Γενικό Χειρουργό κ. Δημήτρη Άλλιο, το κοινό κρυολόγημα είναι μια ήπια λοίμωξη που οφείλεται σε ποικίλους ιούς- στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για τις ομάδες των ρινοϊών και τους αδενοϊών. Ωστόσο, οι περίπου 200 ιοί που είναι υπεύθυνοι για το κρύωμα μεταλλάσσονται κάθε χρόνο και γι’ αυτό τον λόγο είναι πιθανό να κρυολογήσουμε περισσότερες από μία φορές την ίδια χρονιά.

Η γρίπη, αντίθετα, είναι μια ιογενής λοίμωξη η οποία οφείλεται σε πολύ λιγότερα στελέχη που κυκλοφορούν κάθε χρόνο- δεν είναι τυχαίο ότι συγκεκριμένοι τύποι γρίπης βρίσκονται σε έξαρση. Εξάλλου, ποιος δεν θυμάται τΟν H1N1 που ταλαιπώρησε πλήθος κόσμου λίγα χρόνια πριν και που επέστρεψε φέτος με τον υποτύπο H3N2;

Ωστόσο, αυτό δεν κάνει τη γρίπη λιγότερο δυνατή. Αντίθετα, εκδηλώνεται πιο βαριά από το κοινό κρύωμα και ταλαιπωρεί περισσότερο τον ασθενή της.

Δεύτερη διαφορά: Τα συμπτώματα

Η ρινική καταρροή, ο πονόλαιμος, ο βήχας και ο πονοκέφαλος είναι κοινά συμπτώματα τόσο του κρυολογήματος όσο και της γρίπης. Αυτό που τα διαφοροποιεί μεταξύ τους είναι τόσο η ένταση (στη γρίπη τα συμπτώματα εκδηλώνονται πιο βαριά) αλλά και κάποια επιπρόσθετα συμπτώματα όπως ο πυρετός αλλά και το αίσθημα της κούρασης. Έτσι, ενώ στο κρυολόγημα, ο πυρετός είναι ένα ενδεχόμενο, είναι χαμηλός και εκφράζεται κυρίως με δέκατα, στη γρίπη είναι υψηλός και φτάνει τους 39 ή 40 βαθμούς. Η αδυναμία, επίσης, μπορεί να είναι ένα κοινό σύμπτωμα, το οποίο όμως εκδηλώνεται πολύ πιο έντονα στην περίπτωση της γρίπης. Τα ρίγη, η κούραση και η άρνηση του ασθενή να σηκωθεί απ’ το κρεβάτι είναι χαρακτηριστικά της. Γι’ αυτό, όπως πιθανώς έχετε παρατηρήσει, στο κοινό κρυολόγημα είμαστε ικανοί να ανταποκριθούμε στις καθημερινές μας υποχρεώσεις, χωρίς να μας επηρεάζει ιδιαίτερα. Στη γρίπη, όμως, αυτό είναι σχεδόν αδύνατο, αφού η σωματική αλλά και πνευματική εξάντληση μας εμποδίζουν από το να ανταποκριθούμε επαρκώς στις υποχρεώσεις μας.



Ένα ακόμη σύμπτωμα που προστίθεται στη λίστα των συμπτωμάτων της γρίπης είναι η ναυτία, ο εμετός και η διάρροια. Αν και ξεφεύγουν από τα λεγόμενα «τυπικά» συμπτώματα, είναι μια πιθανότητα που εκδηλώνεται κυρίως στα παιδιά και που σημαίνει ότι –δυστυχώς-  το μικρό σας δεν ταλαιπωρείται από το απλό κρύωμα.

Τρίτη διαφορά: Η διάρκεια της… ταλαιπωρίας

Τρία με τέσσερα εικοσιτετράωρα είναι η διάρκεια του μαρτυρίου, αν είστε από τους τυχερούς που «κόλλησαν» το κοινό κρυολόγημα. Αντίθετα, όπως επισημαίνει ο γιατρός,  πέντε μέρες συνήθως χρειάζονται για να κάνει η γρίπη τον κύκλο της. Ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση, όμως, ενώ ο πυρετός και τα υπόλοιπα συμπτώματα υποχωρούν, το αίσθημα της κούρασης μπορεί να διαρκέσει πολύ παραπάνω. Υπομονή, λοιπόν!

Τέταρτη διαφορά: Η αντιμετώπιση

Τα κακά νέα και για τις δύο περιπτώσεις είναι ότι δεν έχουν αιτιολογική θεραπεία κι έτσι ο οργανισμός του ασθενούς πρέπει να καταπολεμήσει μόνος του τον ιό που τον προσέβαλε. Η θεραπεία που ακολουθείται σε αυτές τις περιπτώσεις χαρακτηρίζεται συμπτωματική, αφού στοχεύει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Τα αντιπυρετικά, τα αναλγητικά και τα ειδικά αποσυμφορητικά της μύτης, για παράδειγμα, είναι μερικοί απλοί τρόποι που θα μας ανακουφίσουν.

Ωστόσο, ακόμα και εδώ υπάρχει μια σημαντική διαφορά: στο κρυολόγημα, ο πυρετός το πιθανότερο είναι ότι θα υποχωρήσει εύκολα και γρήγορα με την χορήγηση απλών αντιπυρετικών. Αν, όμως, παίρνετε αντιπυρετικά και παρατηρείτε ότι ο πυρετός όχι μόνο δεν φεύγει αλλά ανεβαίνει, θα πρέπει να «υποψιαστείτε» ότι η γρίπη σας... χτύπησε την πόρτα. Τότε, θα πρέπει απλώς να αφήσετε τη γρίπη να κάνει τον κύκλο της και να ακολουθήσετε τις οδηγίες που συνιστούμε παρακάτω. Αν, ωστόσο, ο πυρετός  στο παιδί επιμείνει για 3 ημέρες, καλό θα είναι να επικοινωνήσετε με τον παιδίατρό σας ενώ για τα βρέφη, η ίδια οδηγία ισχύει αν ο πυρετός φτάσει τους 38 βαθμούς. Για τους ενήλικες, ανησυχητικός είναι ο πυρετός που ξεπερνά τους 39 με 39,5 βαθμούς, οπότε μια επίσκεψη στον παθολόγο κρίνεται απαραίτητη. 

Και ένα σημαντικό κοινό: Η αντιβίωση δεν είναι η λύση

Σε πρόσφατο άρθρο μας μιλήσαμε για το πόσο επιβλαβής μπορεί να είναι η συχνή χορήγηση αντιβίωσης σε ενήλικες και παιδιά, ειδικά όταν δεν χρειάζεται πραγματικά. Όπως τονίζει και ο κ. Άλλιος, η αντιβίωση δεν συνιστάται ούτε στο κρυολόγημα, ούτε όμως και στη γρίπη, παρά την εσφαλμένη πεποίθησή μας ότι η βαριά γρίπη αντιμετωπίζεται με την χορήγησή της.  Ο μόνος λόγος για να χορηγηθεί αντιβίωση στον ασθενή είναι να έχει προκύψει κάποια βακτηριακή λοίμωξη ή επιπλοκή που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αλλιώς. Ακόμα  και τότε βέβαια, αυτό είναι σε θέση να το κρίνει μόνο ο θεράπων γιατρός και όχι εμείς. Είτε ως ασθενείς είτε ως γονείς μικρού ασθενή, δεν πρέπει να παίρνουμε τέτοιου είδους πρωτοβουλία ούτε να χρησιμοποιούμε αντιβιώσεις που έχουν μείνει στα ράφια μας από προηγούμενες ασθένειες.

Εξάλλου, οι ιοί του κρυολογήματος και της γρίπης δεν «πιάνονται» από τα αντιβιοτικά. Η πεποίθηση ότι τα συμπτώματα του κρυολογήματος ή της γρίπης υποχωρούν μετά την χορήγηση της αντιβίωσης οφείλεται κυρίως σε χρονική σύμπτωση, αφού, έτσι κι αλλιώς, η ίωση χρειάζεται περίπου αυτό το διάστημα για να κάνει τον κύκλο της.

Ως προς την πρακτικότητα του θέματος, ειδικοί συνιστούν τα εξής:

*Η καλή και σωστή διατροφή και η λήψη υγρών θα βοηθήσουν τον οργανισμό να καταπολεμήσει τους ιούς. Ενδεικτικά 6 με 8 ποτήρια νερό ή χυμό ημερησίως είναι απαραίτητα για να μένει ενυδατωμένος ο οργανισμός μας. Φροντίστε επίσης να μην καταναλώνετε καφέ, αναψυκτικά ή έτοιμους χυμούς που περιέχουν καφεϊνη, καθώς τότε εντείνεται ο κίνδυνος της αφυδάτωσης.

* Οι σωστοί κανόνες υγιεινής είναι εξίσου σημαντικοί, γι’ αυτό μην τους αγνοείτε! Φροντίστε να πλένετε καλά και συχνά τα χέρια σας (τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα με ένα σαπούνι), να αερίζετε τους χώρους του σπιτιού και φυσικά να χρησιμοποιείτε χαρτομάντιλο όταν βήχετε ή φταρνίζεστε.

*Η ανάπαυση και η παραμονή στο σπίτι είναι, επίσης, ζωτικής σημασίας τόσο για να καταπολεμήσει πιο εύκολα ο οργανισμός του ιούς όσο και να μειωθεί ο κίνδυνος εξάπλωσης τους.

*Το αντιγριπικό εμβόλιο λειτουργεί ως μέσο πρόληψης κατά της γρίπης, ωστόσο δεν είναι υποχρεωτικό για όλους. Δείτε περισσότερα στην επίσημη οδηγία του ΚΕΕΛΠΝΟ.

  • Δείτε επίσης
v