Ο δρόμος του παιδιού προς τη μόρφωση δεν περνάει αποκλειστικά απ’ το σχολείο

Ο δρόμος του παιδιού προς τη μόρφωση δεν περνάει αποκλειστικά απ’ το σχολείο

Το σχολείο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη μόρφωση των παιδιών μας και την προετοιμασία τους για τον κόσμο, άσχετα με το αν θα προχωρήσουν πιο πέρα σε ακαδημαϊκό επίπεδο ή όχι. Παρ’ όλ’ αυτά, υπάρχουν και πράγματα που ένα παιδί μαθαίνει εκτός σχολείου, με την ενθάρρυνση και τη στήριξη των γονιών, φυσικά. Οφείλουμε, λοιπόν να δίνουμε στα παιδιά περισσότερα ερεθίσματα και τις κατάλληλες ευκαιρίες να χτίσουν μια πιο ολοκληρωμένη προσωπικότητα και ν’ αποκτήσουν μια πιο σφαιρική άποψη για τη ζωή. Επιπλέον, οφείλουμε να τα ενθαρρύνουμε ν’ αναζητούν την κλίση τους, αλλά και να εμβαθύνουν σ’ αυτήν.

Με λίγα λόγια, παράλληλα με το σχολείο, τα παιδιά πρέπει να έρχονται σε ουσιαστική επαφή με:

Τις τέχνες 

Τα παιδιά είναι πλάσματα με ιδιαίτερες ευαισθησίες και καλπάζουσα φαντασία, δύο χαρακτηριστικά που ευνοούν την ενασχόληση με τις καλές τέχνες και τη μουσική. Ειδικά η ζωγραφική, είναι μια απ’ τις πιο αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών αφού αποτελεί ένα σημαντικό μέσο έκφρασης απ’ τα πρώτα κιόλας βήματά τους στη ζωή. 

Ζωγραφίζοντας, τα παιδιά μαθαίνουν να εξωτερικεύουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους με τρόπο δημιουργικό και χωρίς λόγια, που δεν είναι πάντα εύκολο. Η επαφή με τη λογοτεχνία βοηθά τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη γλώσσα και σταδιακά να μιλούν και να γράφουν καλύτερα. Η ενασχόληση με τη μουσική, πάλι, είναι κάτι που απαιτεί ιδιαίτερη προσήλωση και, πέρα από ένα όργανο, διδάσκει στα παιδιά την αφοσίωση, την επιμονή και την υπομονή που απαιτεί όχι μόνο η μάθηση, αλλά και η ίδια η ζωή.

Τις επιστήμες 

Στην εποχή μας, που τα παιδιά εξοικειώνονται από μικρά με την τεχνολογία, είναι πολλά αυτά που, ενώ σε μας φαντάζουν πολύπλοκα, για ‘κείνα είναι παιχνιδάκι. Έννοιες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική, είναι εξαιρετικά οικείες στα παιδιά κι έτσι η ενασχόληση με τις επιστήμες τους έρχεται πιο φυσικά από ποτέ.



Δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να έρθουν πιο κοντά με την επιστημονική διαδικασία και την γενικότερη «περιπέτεια» του πειραματισμού και της ανακάλυψης, διευρύνουμε τους ορίζοντές τους και ανοίγουμε μια πόρτα σ’ έναν κόσμο που, στα δικά μας χρόνια, ίσως έμοιαζε να απευθύνεται σε λίγους και εκλεκτούς. Οι δραστηριότητες STEM, τα πειράματα φυσικής και χημείας, ο προγραμματισμός, η ρομποτική κλπ. μαθαίνουν στα παιδιά, όχι μόνο πως λειτουργεί ο κόσμος, αλλά και πως μπορούν να τον κάνουν καλύτερο στο προσεχές μέλλον!

Τον αθλητισμό 

Το σωματικό παιχνίδι και η αδιάκοπη κίνηση καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος του χρόνου των παιδιών, που απολαμβάνουν να κυνηγιούνται και να ανταγωνίζονται το ένα με το άλλο, μόνα τους ή σε ομάδες. Μοιάζει, λοιπόν, φυσιολογικό για ένα παιδί να ασχοληθεί κάποια στιγμή με τον αθλητισμό, ατομικό ή ομαδικό.

Μπαίνοντας στη διαδικασία να εντρυφήσουν στο αγαπημένο τους σπορ (ή και σε περισσότερα από ένα), τα παιδιά – μέσω των προπονήσεων αρχικά, και των αγώνων, κατόπιν – εξοικειώνονται με τη σκληρή δουλειά, το πείσμα και τη μεθοδικότητα που απαιτούν η καλή σωματική κατάσταση και η τεχνική βελτίωση. Παράλληλα, τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται (με τον προπονητή και με τους συμπαίκτες τους), να λειτουργούν ομαδικά και να θέτουν το μυαλό και το σώμα τους σε πλήρη αρμονία.

Τις ξένες γλώσσες 

Τα μικρά παιδιά έχουν ιδιαιτέρως ανεπτυγμένη την ικανότητα να μαθαίνουν – απορροφούν γνώσεις και πληροφορίες σαν σφουγγάρια, αφού έτσι μαθαίνουν τον κόσμο που, στην αρχή, τους είναι παντελώς άγνωστος. Γι’ αυτό και τους είναι πιο εύκολο να μάθουν μια ξένη γλώσσα (ή και περισσότερες). Το όφελος, πέρα από τη συλλογή εφοδίων για τον μελλοντικό ακαδημαϊκό και επαγγελματικό τους βίο, είναι και το άτυπο ταξίδι σε μακρινές γωνιές του πλανήτη. Μέσω της γλώσσας, έρχονται σε επαφή με τον πολιτισμό των ανθρώπων που την μιλούν ως μητρική, νιώθουν πολίτες όλου του κόσμου και ανοίγουν σημαντικά οι ορίζοντες, αλλά και το... μυαλό τους.

v