Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δημήτρης Αδάμης: «ο Γύρος του Κόσμου σε 80 Ημέρες είναι ένα ταξίδι παραπάνω από μαγικό»

Δημήτρης Αδάμης: «ο Γύρος του Κόσμου σε 80 Ημέρες είναι ένα ταξίδι παραπάνω από μαγικό»

Οι «Μαγικές Σβούρες», που φέτος γιορτάζουν 22 χρόνια στο παιδικό θέατρο, επιστρέφουν με μια παράσταση γεμάτη φαντασία, ρυθμό και ταξιδιάρικη διάθεση! Ο «Γύρος του Κόσμου σε 80 Ημέρες» του Ιουλίου Βερν ανεβαίνει στο Θέατρο Χορν, σε μια φαντασμαγορική θεατρική εκδοχή που υπόσχεται να ξεσηκώσει μικρούς και μεγάλους.

Με μουσικές και τραγούδια από όλο τον κόσμο, εντυπωσιακά σκηνικά, βιντεοπροβολές και πολύ χιούμορ, η παράσταση μεταμορφώνει τη σκηνή σε έναν χάρτη γεμάτο περιπέτειες. Ο Φιλέας Φογκ στοιχηματίζει ότι μπορεί να κάνει τον γύρο της Γης σε μόλις 80 ημέρες — ένα στοίχημα που θα οδηγήσει τον ίδιο και τον πιστό του υπηρέτη Πασπαρτού σε χώρες μακρινές, πολιτισμούς διαφορετικούς και ανατροπές γεμάτες δράση, γέλιο και συγκίνηση. Με αφορμή την εντυπωσιακή αυτή παράσταση, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Αδάμη για τους λόγους που διάλεξε να διασκευάσει αυτό το έργο του Ιουλίου Βερν και για το πώς μπορεί να συνδεθεί ένα παιδί του σήμερα με το ταξίδι του Φιλέα Φογκ:

Κύριε Αδάμη, τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε να επιλέξετε τον «Γύρο του Κόσμου σε 80 Ημέρες» για θεατρική διασκευή;

Δεν είχα ποτέ ασχοληθεί ξανά με τον Ιούλιο Βερν για τα παιδιά. Ενστικτωδώς θέλησα να βουτήξω σε αυτή την περιπέτεια. Και ίσως και από μία εσωτερική ανάγκη να μετρήσω τον χρόνο αλλιώς. Όχι με γρηγοράδα, αλλά με βήματα φαντασίας. Κι έτσι άρχισα να ακολουθώ τον Φιλέα Φογκ και την απίθανη συντροφιά του. Διαπιστωσα σύντομα πως το ταξίδι ήταν μια φοβερή περιπέτεια. Μπήκα ακόμη πιο βαθιά στο τούνελ. Το ταξίδι τελικά ήταν κάτι παραπάνω από μαγικό.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση στη μεταφορά ενός τόσο κλασικού έργου στη σκηνή για παιδιά;

Μάλλον αυτή που αντιμετωπίζω πάντα όταν μεταφέρω στη σκηνή κλασικά λογοτεχνικά κείμενα. Η αγωνία να κρατήσεις το ύφος και το βαθύ περιεχόμενο του συγγραφέα, να μη χαθεί η ατμόσφαιρά του και ταυτόχρονα να πάρουν τα πρόσωπα ζωή. Θα ήταν ιδανικό για μένα, τα παιδιά βλέποντας την παράσταση να αισθάνονται πως έχουν τρυπώσει στις σελίδες του βιβλίου, να το ονειρεύονται, και μετά την παράσταση να αναζητήσουν το βιβλίο του αυτό κι άλλα βιβλία. Είναι σαν να αναμετριέμαι με πολύ μεγάλα πρότυπα. Σαν να ανακαλύπτεις ξανά τον κόσμο της λογοτεχνίας από την αρχή.

Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να συνδεθεί ένα παιδί του 2025 -που έχει πρόσβαση σε όλο τον κόσμο μέσα από μια οθόνη- με το ταξίδι του Φιλέα Φογκ;

Με δυσκολία. Και αυτό είναι το στοίχημα του φετινού μας εγχειρήματος, αλλά και η αφετηρία του. Θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά ένα παράδειγμα μιας τόλμης, ενός νου που ζει και έξω από οθόνες και όχι μόνο μέσα από αυτές. Το παράδειγμα ενός ταξιδιού που είναι η τόλμη της αυθόρμητης απόφασης, η ζεστασιά της ανθρώπινης συμπόρευσης. Το νήμα που συνδέει τα παιδιά με το ταξίδι του Φιλέα Φογκ θέλουμε να είναι η παιδική περιέργεια, η ολοένα και πιο ζωηρή αναζήτηση των τόπων και των πολιτισμών, η σπιρτάδα του παιχνιδιού.

Αν μπορούσατε να κάνετε πραγματικότητα τον γύρο του κόσμου, ποια χώρα ή κουλτούρα θα θέλατε να ανακαλύψετε περισσότερο και γιατί;

Νομίζω αν ήταν να διαλέξω μόνο μία για να ανακαλύψω θα ηταν η Ιαπωνία και η κουλτούρα των Ασιατικών λαών γιατί με γοητεύει όλο το σύμπαν από την φύση των χωρών αυτών εως και τις παραδόσεις τους θρυλους τα εθιμα τις μουσικές τις ιστορίες και τους ανθρώπους  των χωρών αυτών και κυριως της Ιαπωνίας.

Ποια είναι η εμπειρία σας από τα παιδιά ως κοινό στις παραστάσεις σας; Υπάρχει κάτι που έχετε μάθει από τα παιδιά και από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον κόσμο;

Η εμπειρία είναι μοναδική, αφήνει ένα αποτύπωμα μιας συνεχούς μετακίνησης, ενός ατελείωτου, ανοιχτού ερωτηματικού. Τα παιδιά λειτουργούν με την αθωότητά τους για οδηγό. Με μόνη τους σκέψη τι πραγματικά συνέβη στην ιστορία που βλέπουν. Να δουν πίσω από τα γεγονότα, τι τα αφορά πραγματικά. Τι είναι αυτό που τα συγκλονίζει, σε αυτό το ταξιδι που το λένε θέατρο. Αν κάτι έχω μάθει από τα παιδιά είναι κυρίως να μην είμαι βέβαιος για πολλά, να είμαι πάντα παρών και ανοιχτός.


Απόρρητο
v