Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι με βιασμούς από τον πραγματικό κόσμο;

Load more
Τον Απρίλιο του 2025, η παγκόσμια κοινότητα των γονέων και των εκπαιδευτικών συγκλονίστηκε από την κυκλοφορία του βιντεοπαιχνιδιού «No Mercy» στην πλατφόρμα Steam. Το παιχνίδι αυτό, που αυτοχαρακτηριζόταν ως «προσομοιωτής μη συναινετικού σεξ», επέτρεπε στους παίκτες να υποδύονται έναν άνδρα που κακοποιεί σεξουαλικά γυναίκες, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας του της μητέρας, και προωθούσε την ιδέα ότι οι γυναίκες επιθυμούν την υποταγή και τη βία . Η κατακραυγή ήταν άμεση, με κυβερνήσεις όπως του Ηνωμένου Βασιλείου, του Καναδά και της Αυστραλίας να απαγορεύουν το παιχνίδι, ενώ η Steam το απέσυρε από την πλατφόρμα της.

Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: Πόσο απέχει ένα τέτοιο βιντεοπαιχνίδι από τον πραγματικό κόσμο; Η απάντηση είναι ανησυχητική: λιγότερο απ' όσο θα θέλαμε να πιστεύουμε.

Η κουλτούρα των incels και η ψηφιακή ριζοσπαστικοποίηση

Η υπόθεση του «No Mercy» δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό. Αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη τάση που σχετίζεται με την κουλτούρα των incels (involuntary celibates), μια διαδικτυακή κοινότητα ανδρών που αισθάνονται απόρριψη από τις γυναίκες και εκφράζουν μίσος και βία προς αυτές. Αυτές οι κοινότητες συχνά λειτουργούν ως "ηχώ-θαλάμοι" που ενισχύουν ακραίες ιδεολογίες και προωθούν τη ριζοσπαστικοποίηση των μελών τους.

Η ριζοσπαστικοποίηση αυτή δεν περιορίζεται σε διαδικτυακές συζητήσεις. Έχει οδηγήσει σε πραγματικές τραγωδίες, όπως η επίθεση του Elliot Rodger στην Καλιφόρνια το 2014 και η επίθεση με φορτηγό του Alek Minassian στο Τορόντο το 2018, όπου οι δράστες ενέπνευσαν τις πράξεις τους από την ιδεολογία των incels.

Ο ρόλος των βιντεοπαιχνιδιών στη διαμόρφωση αντιλήψεων

Τα βιντεοπαιχνίδια, ιδιαίτερα εκείνα που προωθούν τη βία και τη σεξουαλική αντικειμενοποίηση, μπορούν να ενισχύσουν τις ήδη υπάρχουσες προκαταλήψεις και να συμβάλουν στη διαμόρφωση επικίνδυνων αντιλήψεων. Μελέτες έχουν δείξει ότι η έκθεση σε σεξουαλικά αντικειμενοποιημένες γυναικείες φιγούρες στα παιχνίδια μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα σεξουαλικής παρενόχλησης από τους παίκτες.

Επιπλέον, οι πλατφόρμες παιχνιδιών όπως το Discord, το Steam και το Twitch έχουν χρησιμοποιηθεί από μέλη της κοινότητας των incels για να διαδώσουν τις ιδεολογίες τους και να στρατολογήσουν νέα μέλη. Αυτό καθιστά τα βιντεοπαιχνίδια όχι μόνο μέσο ψυχαγωγίας αλλά και πιθανό εργαλείο ριζοσπαστικοποίησης.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς

Για τους γονείς, ιδιαίτερα τις μητέρες, είναι ζωτικής σημασίας να είναι ενήμεροι για το περιεχόμενο των παιχνιδιών που παίζουν τα παιδιά τους και για τις διαδικτυακές κοινότητες στις οποίες συμμετέχουν. Ορισμένες ενέργειες που μπορούν να λάβουν περιλαμβάνουν:

Το «No Mercy» δεν είναι απλώς ένα ακραίο παράδειγμα ενός ακατάλληλου βιντεοπαιχνιδιού. Αντιπροσωπεύει μια ευρύτερη πολιτισμική τάση που συνδέει τη διαδικτυακή ψυχαγωγία με την εξάπλωση μισογυνιστικών και βίαιων ιδεολογιών. Ως γονείς, έχουμε την ευθύνη να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από αυτές τις επιρροές, ενισχύοντας την ενημέρωση, την επικοινωνία και την εκπαίδευση. Μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι ο ψηφιακός κόσμος θα είναι ένας ασφαλής και υποστηρικτικός χώρος για όλους.

Load more

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΜΑΣ

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies & Προστασία Προσωπικών Δεδομένων