Είναι ένα αρκετά συνηθισμένο πρόβλημα τα παιδιά να μην θέλουν να ασχοληθούν με τα μαθήματά τους, να τεμπελιάζουν ή να χρειάζονται πολύ ώρα για να τελειώσουν μία εργασία. Και επειδή αυτό το πρόβλημα μπορεί να επαναλαμβάνεται σε καθημερινή βάση, το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει εκνευρισμός και πίεση στα παιδιά αλλά και στους γονείς.
1) Σιγουρευτείτε ότι το παιδί δεν υποφέρει από κάποια μαθησιακή δυσκολία. Μιλήστε με τους δασκάλους του αλλά και με το παιδί και προσπαθήστε να καταλάβετε τι ακριβώς δεν μπορεί να κάνει. Μήπως υπάρχει διάσπαση προσοχής ή μία άλλη δυσκολία; Πολλές φορές κρύβεται κάποιο πρόβλημα που δεν έχει διαγνωσθεί. Ένας ειδικός θα σας δώσει τις απαντήσεις και θα προσφέρει την απαραίτητη βοήθεια στο παιδί.
2) Προσπαθήστε να μην μάθετε το παιδί να διαβάζει μόνο με την παρουσία κάποιου δίπλα του. Πρέπει από πολύ νωρίς να μάθει να διαβάζει και να κάνει τα μαθήματά του μόνο του, αλλά να το διαβεβαιώνετε ότι θα είναι κάποιος εκεί για να το βοηθήσει όποτε εκείνο το ζητήσει.
3) Επαινέστε το παιδί όταν τα καταφέρνει μόνο του και βοηθήστε το να πιστέψει στον εαυτό του και τις ικανότητές του. Αποφύγετε να τονίζετε τα λάθη που κάνει και επικεντρωθείτε σ’ αυτό που κάνει καλά.
4) Μην το συγκρίνετε με αλλά παιδιά, λέγοντας πόσο καλύτεροι είναι οι άλλοι. Μην νευριάζετε κάθε φορά που δεν τελειώνει γρήγορα και μην δείχνετε ότι για σας η ώρα του διαβάσματος είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Επίσης σιγουρευτείτε ότι δεν έχετε υπερβολικές απαιτήσεις αλλά φροντίστε να βάζει εκείνο τους στόχους που θέλει να πετύχει.
5) Βοηθήστε το ώστε η ώρα του διαβάσματος να είναι ευχάριστη και δημιουργική και όχι αγγαρεία. Σιγουρευτείτε ότι κάνει διαλείμματα για να ξεκουραστεί. Επίσης αποφύγετε τη ρουτίνα και φροντίστε ώστε το παιδί να ασχολείται και με άλλα σημαντικά πράγματα, όπως το παιχνίδι και τα σπορ.
Κανείς δεν μπορεί να απαιτήσει από ένα παιδί του δημοτικού να κάθεται και να διαβάζει όλο το απόγευμα. Προσθέστε στην καθημερινότητά του δραστηριότητες που κινούν το ενδιαφέρον και τη δημιουργικότητα του. Πάνω απ’ όλα φροντίστε όσο το δυνατόν περισσότερο να διαβάζει σ’ ένα ήρεμο περιβάλλον χωρίς πίεση, επιπλήξεις και φωνές.
* H Βίκυ Λαγκαδιανού είναι Παιδοψυχολόγος M.Sc.,P.M.Sc., Σύμβουλος Οικογενειακής Θεραπείας Ευρωκλινικής Παίδων









