Πώς θα μάθει το παιδί ποδήλατο πιο εύκολα;

Πώς θα μάθει το παιδί ποδήλατο πιο εύκολα;

Το ποδήλατο είναι άμεσα συνυφασμένο με το καλοκαίρι και τις διακοπές και αν το παιδί σας έχει ήδη εξοικειωθεί με τα πολύ μικρά τρίτροχα ή τετράτροχα ποδηλατάκια με βοηθητικές ρόδες, ίσως έχει έρθει η ώρα να δοκιμάσει τις δυνατότητές του σε ένα δίτροχο. Πώς θα το βοηθήσετε να μάθει ποδήλατο πιο εύκολα;

Καταρχάς, οι ειδικοί λένε ότι τα παιδιά μπορούν συνήθως να κάνουν τα πρώτα τους πειράματα με δίτροχο ποδήλατο στην ηλικία των 5 ετών. Για να είναι τα πειράματα αυτά επιτυχημένα, τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται άνετα και ασφαλή. Έτσι, ακόμα κι αν βλέπετε άλλα παιδιά της ίδιας ή και μικρότερης ηλικίας να είναι πλήρως εξοικειωμένα με το δίτροχο ποδήλατό τους, αν το δικό σας δεν νιώθει ακόμα έτοιμο μην το πιέσετε. Αφήστε να περάσουν μερικές ημέρες και προτείνετέ του να δοκιμάσει ξανά, με αργά και σταθερά βήματα.

Αν, πάλι, βλέπετε ότι το παιδί... δεν κρατιέται, δείτε πώς θα του μάθετε εύκολα και σωστά τις πρώτες του ορθοπεταλιές:

Βήμα 1ο: Βρείτε το σωστό «πεδίο» οδήγησης

Ένα παιδί που πρωτομαθαίνει να ισορροπεί στο ποδήλατο θα δυσκολευτεί πολύ να ξεκινήσει τις προσπάθειές του στο πεζοδρόμιο της γειτονιάς –αφήστε που είναι και επικίνδυνο. Φορτώστε, λοιπόν, το ποδήλατο στο αυτοκίνητο και πηγαίνετε με το παιδί σε ένα πάρκο ή σε μία ερημική τοποθεσία, μακριά από τον πολύ κόσμο. Ιδανικά, επιλέξτε ένα μέρος με σχετικά μαλακό χώμα, έτσι ώστε και να πέσει το παιδί (που θα πέσει) να μην τραυματιστεί πολύ. Για τον ίδιο λόγο καλό είναι το παιδί στις πρώτες του προσπάθειες να φορά φόρμα, καθώς και ένα ποδηλατικό κράνος κατάλληλο για την ηλικία του.

Βήμα 2ο: Ρυθμίστε τη σέλα στο σωστό ύψος

Ρυθμίστε την σέλα του ποδηλάτου έτσι ώστε το παιδί να ακουμπά και τα δύο πέλματα στο έδαφος, με τα πόδια τεντωμένα. Καθώς το παιδί θα εξοικειώνεται με το ποδήλατο μπορείτε να σηκώσετε λίγο τη σέλα για να δίνει καλύτερη ώθηση στα πετάλια.

Βήμα 3ο: Μείνετε ακίνητοι!

Το παιδί έχει καθίσει καλά στο ποδήλατο, είναι χαλαρό και έτοιμο για δράση! Πριν ξεκινήσει να κάνει πετάλι, όμως, πείτε του... να σταθεί ακίνητο. Με εσάς να κρατάτε το πίσω μέρος της σέλας και πιθανώς να στηρίζετε την πλάτη του παιδιού, πείτε του να πατήσει στα πεντάλ και να μείνει ακίνητο. Ενώ βρίσκεται στη στάση αυτή, γείρετε το ποδήλατό του ελαφρώς αριστερά και πείτε στο παιδί πως όταν νιώθει να γέρνει προς τα αριστερά να γέρνει και την μπροστινή ρόδα προς αυτή την πλευρά προκειμένου είτε να στρίψει αριστερά είτε να βάλει κάτω το πόδι του για να μην πέσει. Έπειτα γείρετε προς τα δεξιά και πείτε στο παιδί να κάνει το ίδιο με την μπροστινή ρόδα. Δοκιμάστε την ίδια άσκηση για 5-10 λεπτά, κλίνοντας το ποδήλατο προς τη μία ή την άλλη πλευρά και ζητώντας από το παιδί να «διορθώνει» την ισορροπία του με την βοήθεια του τιμονιού και της μπροστινής ρόδας. Με τον τρόπο αυτό το παιδί εξασκείται στην ισορροπία.

Βήμα 4ο: Περπατήστε δίπλα στο ποδήλατο

Έπειτα από αυτή την εξάσκηση με την ισορροπία, βοηθήστε το παιδί να εξοικειωθεί με τα φρένα του ποδηλάτου. Ένας πρώτος τρόπος για να το κάνει αυτό είναι να περπατήσει δίπλα στο ποδήλατο, κρατώντας το από το τιμόνι και ανά διαστήματα να πατά τα φρένα. Μάλιστα, μπορεί να το κάνει άλλοτε πιο μαλακά και άλλοτε πιο απότομα, για να νιώσει πώς αντιδρά το ποδήλατο στο κάθε φρενάρισμα.

Βήμα 5ο: Αποκαλύψτε του το ...μυστικό!

Τώρα, πλέον, μπορεί το παιδί να ανέβει ξανά στο ποδήλατο και να δοκιμάσει τις πρώτες πεταλιές. Στην προσπάθειά του αυτή, μπορείτε να του μιλήσετε για την δική σας εμπειρία όταν πρωτομαθαίνατε ποδήλατο, για το πόσες φορές πέσατε, για το ότι προσπαθήσατε ξανά και ξανά και για το γεγονός ότι η ισορροπία είναι κάτι που το παιδί θα μάθει τελικά μόνο του. Ένα «μυστικό» για να τα καταφέρει πιο εύκολα είναι να του εξηγήσετε πως μεγάλο ρόλο στην ισορροπία παίζει η μπροστινή ρόδα του ποδηλάτου. Δηλαδή, ότι η μπροστινή ρόδα είναι αυτή που πρέπει να κατευθύνει για να διαλέξει πορεία και ότι με το τιμόνι θα την στρίψει όπως χρειάζεται για να κάνει διορθωτικές κινήσεις. Μάλιστα, αυτές αρκούν να είναι απειροελάχιστες για να πετύχει την ισορροπία. Πολύ σύντομα, τις διορθωτικές αυτές κινήσεις ούτε που θα τις συνειδητοποιεί το παιδί.

Βήμα 6ο: Αργά και σταθερά

Πείτε στο παιδί να μην βιάζεται. Ας κάνει μερικές πεταλιές, ας σταματήσει με τα πόδια. Ας κάνει πάλι μερικές πεταλιές, ας σταματήσει αυτή τη φορά με τα φρένα. Η ταχύτητα θα έρθει σιγά-σιγά και ενώ το παιδί θα εξοικειώνεται με την ισορροπία και με το σταμάτημα. Αφήστε εκείνο να καθορίσει πόσο γρήγορα θέλει να πάει και μην του δίνετε να καταλάβει πότε θα σταματήσετε να το κρατάτε –κάντε το διακριτικά, χωρίς να το νιώθει, για να μην το αγχώσετε. Επίσης, σε καμία περίπτωση μην το κρατάτε από το τιμόνι γιατί θα δυσκολέψετε την ισορροπία του. Κρατήστε το είτε από το πίσω μέρος της σέλας είτε κάτω από τις μασχάλες.

Αφήστε το να φύγει μερικά μέτρα μόνο του –όταν καταλάβει ότι δεν το κρατάτε πια θα νιώσει τρομερή αυτοπεποίθηση! Μπορεί, βέβαια, μετά να πέσει, αλλά σημασία έχει να νιώσει ότι μπόρεσε και μόνο του. Άλλωστε, και να πέσει, πρέπει να εξηγήσετε στο παιδί ότι τα μικρο-ατυχήματα είναι μέσα στο πρόγραμμα –μην αγχώνεστε με τον φόβο ότι θα χτυπήσει, γιατί θα αγχώσετε και το ίδιο!

Τέλος, μην βιαστείτε να δώσετε έμφαση στις στροφές. Σημασία έχει να μάθει πρώτα να ισορροπεί στην ευθεία. Οι στροφές θα «έρθουν» έπειτα από μερικές ημέρες δοκιμών.

Καλή επιτυχία!

v