Τι πρέπει να έχει μάθει το παιδί μέχρι να γίνει 6 ετών

Τι πρέπει να έχει μάθει το παιδί μέχρι να γίνει 6 ετών

Αν το παιδί σας ετοιμάζεται να αποφοιτήσει από το πρώτο του σχολείο, δηλαδή από το Νηπιαγωγείο, είναι βέβαιο ότι σας έχουν ήδη πλημμυρίσει συναισθήματα ενθουσιασμού αλλά και αγωνίας. Το παιδάκι σας… μεγάλωσε και σε μερικούς μήνες θα ξεκινήσει να ανεβαίνει τη μεγάλη (12ετη) ανηφόρα της σχολικής του σταδιοδρομίας, μπαίνοντας παράλληλα από την παιδική στην εφηβική ηλικία. Ας μην πάμε, όμως, ακόμα τόσο μακριά. Αρχικά, ας μάθουμε πόσο έτοιμο είναι για το πρώτο του μεγάλο βήμα…

Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης, τις δικές του ιδιαιτερότητες, ικανότητες και ανάγκες και φυσικά ένα μοναδικό υπόβαθρο που έχει διαμορφωθεί από το περιβάλλον στο οποίο έχει μεγαλώσει. Μπορεί, λοιπόν, να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στο πόσα ξέρει να κάνει ένα παιδί, καθώς οδεύει προς το κατώφλι του Δημοτικού. Από την άλλη, όμως, για να μπορέσει να γίνει η μετάβαση αυτή πιο ομαλή για το ίδιο, οι αναπτυξιολόγοι έχουν καταλήξει σε κάποια σημαντικά αντικειμενικά ορόσημα που τα παιδιά θα πρέπει να έχουν κατακτήσει μέχρι την ηλικία των 6 ετών. Ποια είναι αυτά;

Διάβασμα

-Το παιδί μπορεί να είναι σε θέση να διαβάσει ορισμένα απλά βιβλία δυνατά: Δοκιμάστε να δώσετε στο παιδί κάποιο από τα βιβλία που του διαβάζατε όταν ήταν 2-3 ετών, τα οποία συνήθως είναι γραμμένα με απλές και σύντομες προτάσεις, αλλά και μεγάλα, καθαρά γράμματα.

-Μπορεί να διαβάσει και να αφηγηθεί ιστορίες που γνωρίζει καλά: Ζητήστε από το παιδί να διαβάσει εκείνο σε εσάς το αγαπημένο του βιβλίο.

-Αναγνωρίζει αμέσως κάποιες βασικές λέξεις (π.χ. τις «και», «σκύλος», «γάτα» ή διάφορες επιγραφές που βλέπει πολύ συχνά).

-Μπορεί να αποκωδικοποιήσει τους ήχους σε μία λέξη, δηλαδή μπορεί να αναγνωρίσει τα γράμματα, τους ήχους που κάνουν και το πώς «αναμειγνύονται» μεταξύ τους, προκειμένου να σχηματίσουν λέξεις.

-Μπορεί να ανακαλύψει πώς γράφεται μια λέξη και να την γράψει.

Γλώσσα – ομιλία

-Το παιδί μπορεί να πει περίπου 2.600 λέξεις, ενώ καταλαβαίνει ακόμα περισσότερες (περί τις 22.000).

-Χρησιμοποιεί πολλές πολυσύλλαβες λέξεις.

-Καταλαβαίνει αλλά και χρησιμοποιεί διαφορετικούς χρόνους, παρελθοντικούς και μέλλοντες.

-Μπορεί να κάνει εκτενείς συζητήσεις με θεματολογία που εναλλάσσεται.

-Μπορεί να μιλήσει στο τηλέφωνο.

Σωματική ανάπτυξη

-Το παιδί μπορεί να παίξει κουτσό, ενώ το σώμα του έχει πλέον τη δυνατότητα να να πηδήξει σχοινάκι ή να κάνει χούλα χουπ, έπειτα από λίγη προσπάθεια.

-Μπορεί (πολύ καλύτερα πλέον) να πετάξει μια μπάλα, να την πιάσει, να πηδήξει και να σκαρφαλώσει.

-Μπορεί να ολοκληρώσει απλές χειροτεχνίες και κατασκευές, κόβοντας με το ψαλίδι, χρωματίζοντας, σχεδιάζοντας και κολλώντας.

-Ξεκινά να τα καταφέρνει στο δέσιμο των κορδονιών, μα οπωσδήποτε να κουμπώνει μόνο του τα παπούτσια με Velcro.

Συναισθηματική ανάπτυξη

-Λατρεύει να μαθαίνει: Το παιδί έχει απορίες για το κάθε τι και παρακολουθεί με ενδιαφέρον κάθε φορά που του εξηγείτε κάτι.

-Είναι πρόθυμο να ευχαριστήσει τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του.

-Παίζει αρμονικά στην ομάδα (αν και μπορεί να θέλει να είναι πάντα ο αρχηγός!).

-Οι αλλαγές και οι μεταβάσεις στη ζωή του γίνονται πλέον πιο εύκολα (δεν θα δυσκολευτεί τόσο να πάει στην Ά Δημοτικού, όσο είχε δυσκολευτεί με τον παιδικό σταθμό ή το Νηπιαγωγείο).

-Μπορεί να παραμείνει συγκεντρωμένο και να δώσει σημασία σε κάτι για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.

«Είναι έτοιμο το παιδί μου για το Δημοτικό;»

Αν εσείς οι ίδιοι ακόμα αμφιβάλλετε, στο ερώτημα αυτό θα απαντήσει με ασφάλεια η νηπιαγωγός αλλά και ο παιδίατρος του παιδιού σας. Ωστόσο, μια ακόμα πιο σαφή απάντηση μπορείτε να πάρετε από το Ά Τεστ, το πρώτο ελληνικό τεστ που εξετάζει τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού. Το τεστ αυτό απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 5 έως 6,5 ετών και -πέρα από την ετοιμότητά τους για το σχολείο- μπορεί να ελέγξει την υπερκινητικότητα, τη διάσπαση προσοχής και τη συμπεριφορά του παιδιού. Διεξάγεται μέσα σε 15 λεπτά, με απλό και ευχάριστο για το παιδί τρόπο.

Οι γονείς που ενδιαφέρονται να το πραγματοποιήσουν μπορούν να απευθυνθούν στη Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», καθώς και σε ένα δίκτυο εκπαιδευμένων συνεργατών (παιδίατροι, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές και παιδαγωγοί σε όλη την Ελλάδα). Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο site www.atest.gr.

v