Όταν το παιδί έρχεται σε δύσκολη θέση

Όταν το παιδί έρχεται σε δύσκολη θέση

Μια μέρα η κόρη μου είχε γυρίσει από το σχολείο πολύ ενοχλημένη γιατί μια συμμαθήτριά της, είχε υποτιμήσει τις δυνατότητές της στην κολύμβηση. Μπροστά σε όλη την παρέα της έγινε ο παρακάτω διάλογος:

- Ποιος δεν έχει μάθει ακόμη να κολυμπά; ρωτά μια συμμαθήτρια της κόρης μου.
- Γιατί ρωτάς; Όλες ξέρουμε! της απαντά η κόρη μου.
- Όχι! Εσύ δεν ξέρεις γιατί σε κρατά η γυμνάστρια στην πρώτη διαδρομή της πισίνας.
- Ξέρω να κολυμπώ κι ας μην είμαι στους πολύ προχωρημένους, της είπε και έφυγε προσποιούμενη ότι είχε διψάσει.

Είναι προφανές ότι αυτός ο διάλογος έκανε την κόρη μου να νιώσει πολύ άβολα. Όταν γύρισε σπίτι μας, μου είπε ότι αισθάνθηκε αδικημένη και δεν ήξερε πώς να αντιδράσει. Κι είμαι σίγουρη ότι και στην υπόλοιπη ζωή της θα νιώσει πολλές φορές αμήχανη. Παρατηρήσεις για την εμφάνιση του τύπου: «είσαι χοντρή σαν μπάλα», «είσαι κοκαλιάρα», «είσαι σα σταφίδα με ελιές», «είσαι κρυουλιάρα», «τρως πιο αργά κι από μια χελώνα», «είσαι κοντή σα πινέζα», «αν παχύνεις, θα βγεις από την παρέα» είναι σίγουρα άκομψες και κακόβουλες στιγμές που θα ενοχλήσουν το παιδάκι μας.

Πως μπορεί να αντιμετωπίσει το παιδί μια δυσάρεστη κατάσταση;

Σίγουρα σε κανένα δεν αρέσει να ακούει δυσάρεστα πράγματα για τον εαυτό του. Δεν περιμένουμε, λοιπόν, να είναι το παιδί μας στα κέφια του αν βιώσει μια τέτοια κατάσταση. Όμως από κει και πέρα το πόσο θα στεναχωρηθεί εξαρτάται από το τι θα σκεφτεί. Τι πρέπει να γνωρίζουμε εμείς οι γονείς:

- Δείχνουμε κατανόηση στα συναισθήματα του παιδιού μας. Το καθησυχάζουμε προσπαθώντας να μην μεγαλοποιούμε το παράπονο του.
- Βεβαιώνουμε ότι όσο ενοχλητικό κι αν ήταν αυτό που συνέβη, διαρκεί λίγο και μπορεί να συμβεί στο καθένα.
- Του μιλάμε για κάτι που είχε φέρει εμάς σε δύσκολη θέση. Έτσι θα το βοηθήσουμε να καταλάβει ότι τέτοια περιστατικά συμβαίνουν σε όλους.
- Προτείνουμε κάτι που θα το βοηθήσει την επόμενη φορά να βρει τον έλεγχο της στιγμής. Η μαγική φράση που έμαθα στις κόρες μου να λένε σε κάθε αρνητική παρατήρηση που θα τους γίνεται, είναι: «κατά την γνώμη σου...».

Ο τρόπος που λες το «...κατά την γνώμη σου...» και ο δρόμος που θα ακολουθήσει το παιδί μας

Με βάση την προηγούμενη διατύπωση του προβλήματος που αντιμετώπισε η κόρη μου στο σχολείο της, προσπάθησα να της εξηγήσω ότι θα μπορούσε να απαντήσει στην συμμαθήτρια της «....κατά την γνώμη σου....». Έτσι θα κατάφερνε τρία πράγματα:

1. Να διαλύσει την λαθεμένη εντύπωση που προσπαθεί να δημιουργήσει η συμμαθήτριά της εις βάρος της.

2. Να σταματήσει να την κριτικάρει αρνητικά, γιατί βρίσκει το θάρρος να απαντήσει.

3. Να φανεί πιο δυνατή, διατηρώντας τη ψυχραιμία της. Το κλειδί σ' αυτές τις περιπτώσεις είναι η κατάκτηση της Αυτοεκτίμησής της. Σ' αυτήν την ηλικία τα παιδιά μπορούν να καταφέρουν πολλά πράγματα. Τα δικά τους επιτεύγματα θα τα βοηθήσουν να αναπτύξουν την αυτοεκτίμηση. Αν καταλάβουν ότι εμείς οι γονείς έχουμε εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους θα μάθουν να εμπιστεύονται κι αυτά την κρίση τους. Και θα συνεχίσουν να προσπαθούν. Μ' αυτή τη μαγική φράση «...κατά την γνώμη σου....» το παιδί θα νιώσει ότι μπορεί να αντιμετωπίζει δύσκολες ή άβολες καταστάσεις όταν αυτό βρίσκεται εκτεθειμένο μόνο του.

Όταν υπάρχουν προβλήματα στο σχολικό ή σε άλλο κοινωνικό περιβάλλον, εμείς οι γονείς πρέπει να θυμόμαστε ότι: στη ζωή τίποτα δεν είναι τέλειο και ότι δεν έρχεται η συντέλεια του κόσμου όταν τα παιδιά μας έρχονται αντιμέτωπα με καταστάσεις που δεν είναι ιδανικές. Αν ενδυναμώσουμε τα παιδιά μας, αν τα κάνουμε να αισθανθούν πιο ισχυρά, τότε αυτά θα καλλιεργήσουν ένα κλίμα συμπάθειας προς το άτομό τους. Στον δρόμο που θα ακολουθήσει το κάθε παιδί για την εύρεση των κολλητών του φίλων πρέπει να αναζητήσει τρία βασικά στοιχεία:

- να το αγαπούν
- να το εκτιμούν
- να το σέβονται

v