Ο καλός δάσκαλος καταφέρνει να διδάξει και τους πιο «δύσκολους» μαθητές

Ο καλός δάσκαλος καταφέρνει να διδάξει και τους πιο «δύσκολους» μαθητές

Δεν υπάρχουν μαθητές «έξυπνοι» και «χαζοί» ή «καλοί» και «κακοί». Κάθε παιδί χρειάζεται τον τρόπο του για αγαπήσει τη μάθηση και ο επιτυχημένος δάσκαλος είναι αυτός που καταφέρνει να μεταδώσει τις γνώσεις τους σε όλους τους μαθητές του - ακόμα κι εκείνους που χαρακτηρίζονται ως «δύσκολοι» ή έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Ακριβώς όπως γράφει σε ανάρτησή της η «Ελληνική Εταιρία Δυσλεξίας»:

«Οι δάσκαλοι που αγαπούν τη διδασκαλία, μαθαίνουν στα παιδιά να αγαπούν την μάθηση.

Οι παρακάτω συμβουλές απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.

Ο εκπαιδευτικός οφείλει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον μέσα στην τάξη με έμφαση τη συνεργασία μεταξύ των συμμαθητών και μεταξύ των μαθητών με τον εκπαιδευτικό. Πρέπει να παρατηρεί αν υπάρχουν εχθρότητες μέσα στην τάξη, μήπως κάποιος μαθητής γίνεται αποδέκτης κοροϊδίας. Συχνά οι πιο "αδύναμοι" μαθητές μπαίνουν στο περιθώριο από τους άλλους και αυτό πρέπει να το ελέγχει ο εκπαιδευτικός.

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να κάθονται στα μπροστινά θρανία, με κάποιο παιδί που να μπορεί να τους βοηθάει και μακριά από παράθυρα που μπορεί να αποσπούν την προσοχή.

Στην παράδοση του μαθήματος προσπαθήστε να χρησιμοποιείται παραδείγματα, χρώματα αν γράφετε στον πίνακα και σχεδιαγράμματα.

Στην διόρθωση των ασκήσεων, κάντε πάντα ένα θετικό σχόλιο ακόμα και σχετικό με την προσπάθεια που έκανε ο μαθητής.

Μην διορθώνετε με κόκκινο, προτιμήστε πράσινο χρώμα που είναι πιο ήπιο, ειδικά αν ένα γραπτό έχει πολλά λάθη.

Φροντίστε ώστε οι μαθητές να μην έχουν πολλά να αντιγράψουν από τον πίνακα και ελέγξτε αν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες έχουν προλάβει την αντιγραφή. Αν δεν έχουν προλάβει μπορείτε να φωτοτυπίσετε το τετράδιο ενός συμμαθητή τους και να τους δώσετε την φωτοτυπία ώστε να μην χάνουν σημαντικές ανακοινώσεις.

Μπορείτε να μειώσετε την ύλη του διαβάσματος για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. π.χ. Πείτε διακριτικά σε αυτούς ότι από τις 3 παραγράφους της ιστορίας να μάθουν τις 2.

Σε περίπτωση που ανακοινώνετε κάποια επανάληψη ή τεστ, ελέγξτε αν όλοι οι μαθητές το έχουν σημειώσει. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συχνά δυσκολεύονται να κρατούν επαρκείς σημειώσεις. Μπορείτε πολύ απλά να κάνετε εσείς σχετική σημείωση πάνω στο βιβλίο τους.

Αν βλέπετε ότι κάποιος μαθητής δυσκολεύεται στην επίλυση μιας άσκησης μπορείτε να προσφέρετε ατομικά μια βοήθεια ή επεξήγηση της άσκησης.

Στις εκθέσεις, δεν υπολογίζονται τα ορθογραφικά λάθη, αλλά μόνο η δομή και οι παράγραφοι τους.

Μια μεγάλη άσκηση μπορείτε να την κόψετε σε μικρότερα μέρη με πιο συγκεκριμένες οδηγίες και βήματα.

Ποτέ δεν πρέπει να ακούγονται αρνητικοί χαρακτηρισμοί μέσα στην τάξη αλλά αντίθετα πρέπει να δίνεται έμφαση στα καλά και στην προσπάθεια των μαθητών.

Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να κάνει κάτι, δεν το φέρνουμε σε δύσκολη θέση μπροστά στους συμμαθητές. π.χ. Δεν ζητάμε από έναν μαθητή με δυσκολία στην ανάγνωση να διαβάσει δυνατά ώστε να γελοιοποιηθεί.

Προσπαθήστε να βρίσκετε πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό, να κάνετε το μάθημα πιο ζωντανό και ενδιαφέρον. π.χ. μουσική, κατασκευές, οπτικό υλικό, πρακτικά παραδείγματα και πειράματα.

Γνωρίστε καλύτερα τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, δείτε τι τους δυσκολεύει περισσότερο και βρείτε σχετικές ασκήσεις για εξάσκηση και βελτίωση. Υπάρχουν πολλές ιδέες ασκήσεων στο διαδίκτυο.

Μιλήστε με τους γονείς, συζητήστε για τις δυσκολίες του παιδιού, δείξτε το ενδιαφέρον σας, έτσι ώστε να έχετε μια καλή συνεργασία. Αναφερθείτε και στα θετικά του παιδιού και όχι μόνο στις δυσκολίες του!

Δείξτε αγάπη, κατανόηση και συμπάθεια σε όλους τους μαθητές και περισσότερο σε αυτούς που έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Προσπαθήστε να τους καταλάβετε, διαβάστε σχετικά άρθρα και προσπαθήστε να μπείτε στη θέση τους.

Όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν και ο επιτυχημένος εκπαιδευτικός είναι αυτός που καταφέρνει να διδάξει αποτελεσματικά τους πιο "δύσκολους" μαθητές».

v