...χώρος για τέχνες και χειροτεχνίες

...χώρος για τέχνες και χειροτεχνίες

Είναι σίγουρο ότι οι περισσότεροι γονείς θέλουν να ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα των παιδιών τους. Κάθε σπίτι με μικρά παιδιά πρέπει να διαθέτει έναν χώρο για τέχνες και χειροτεχνίες, που μπορεί να είναι σε οποιοδήποτε σημείο του σπιτιού, είτε σε μια γωνιά του υπνουδωματίου τους, ή της κουζίνας, ή ακόμη και στο χολ. Μια φίλη μου είχε σκεφτεί να μετατρέψει τον αποθηκευτικό χώρο που είχε στον διάδρομο του σπιτιού της σε χώρο παιδικής απασχόλησης, όπου το παιδί μπορούσε να ασχοληθεί άνετα με τα υλικά τέχνης.

Πώς διαμορφώνεται ένας τέτοιος χώρος

Επιλέξτε έναν χώρο με πλακάκια στο πάτωμα, όπου οι λεκέδες καθαρίζονται εύκολα, διαφορετικά μπορείτε να στρώσετε έναν μουσαμά. Αν και ο φυσικός φωτισμός κι αερισμός είναι χρήσιμος, τα μικρά παιδιά νιώθουν άνετα σε μικρούς και λίγο κρυμμένους χώρους, γι'αυτό μην τα αποτρέψετε να φτιάξουν τη δική τους γωνιά. Τα παιδιά βλέπουν τον χώρο από διαφορετικό επίπεδο από ό,τι οι μεγάλοι, γι' αυτό ζωγραφήστε τους τοίχους σε ζώνες και να θυμάστε ότι ο κόσμος του παιδιού βρίσκεται χαμηλά στο έδαφος. Ένα μέρος του μπαλκονιού σας μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε ζεστό κι οικείο χώρο, βάζοντας μια τζαμαρία και μια μοκέτα. Ξεκινήστε συγκεντρώνοντας τον απαραίτητο εξοπλισμό που θα βοηθήσει το παιδί σας να έρθει σε επαφή με τα καλλιτεχνικά του ενδιαφέροντα.

Ένα καβαλέτο

Μια καλή αρχή είναι να τοποθετήσετε κάπου ένα καβαλέτο κι ένα τραπεζάκι ζωγραφικής.

Μια μικρή ραφιέρα

Είναι απαραίτητο στο ύψος του παιδιού να κρεμάσετε ένα ράφι, ώστε το παιδί να αποθηκεύει τα εργαλεία της χειροτεχνίας του.

Ένα σχοινί

Μπορείται ακόμα να τεντώσετε ένα σχοινί, όπου το παιδί θα κρεμάσει τις ζωγραφιές του με μανταλάκια ή να δημιουργήσετε έναν πίνακα ανακοινώσεων στον οποίο θα βάζουν πάνω τις εργασίες τους. Η παρουσίαση της δουλειάς τους είναι μια αγαπημένη δραστηριότητα των παιδιών, ειδικά όταν αυτά ξεκινήσουν το σχολείο.

Πλαστικά κουτιά

Τα υλικά χειροτεχνίας πρέπει να αποθηκεύονται μέσα σε πλαστικά κουτιά. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού τα υλικά χειροτεχνίας μπορεί να είναι μαρκαδόροι που καθαρίζουν με νερό, χοντρά ξύλινα μολύβια, χαρτί λευκό, πολύχρωμα χαρτιά, ψαλίδι, μικρά υφάσματα, κουμπιά, κόλλα, πλαστελίνη, μπογιές τέμπερας, πινέλλα. Προτιμήστε υλικά καλής ποιότητας, τα οποία μπορεί να αντέξει κι η τσέπη σας.

Η αίσθηση του νοικοκυριού και της τάξης

Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να μάθουν να καθαρίζουν τον χώρο της δουλειάς τους. Θα χρειαστούν μια μικρή σκούπα, ένα μικρό κουβά, το δικό τους ξεσκονόπανο. Αν φερθείτε έξυπνα χωρίς να γκρινιάζετε, ή να κάνετε κριτική, τότε το παιδί σας θα χαίρεται να σας βοηθά στη φροντίδα του χώρου του.

Μικρά έργα τέχνης

Μέρος της ανάκτισης της αυτοπεποίθησης του παιδιού είναι να το ενθαρρύνετε να εκθέτει τα έργα του, ώστε να τα βλέπει όλη η οικογένεια του. Παρόλο που το ψυγείο είναι μια ιδανική επιφάνεια, αγοράστε μερικές όμορφες κορνίζες και κάνετε πίνακες μερικά από τα έργα του και κρεμάστε τα σε διάφορα σημεία μέσα στο σπίτι. Έτσι θα εκτιμήσει πολύ περισσότερο αυτό που έχει κάνει.

Η τέχνη σαν παραμύθι

Φέρτε τα παιδιά σας σε επαφή με μια σειρά βιβλίων που έχει τίτλο «η τέχνη σαν παραμύθι». Σε αυτά τα βιβλία παρουσιάζονται έργα σημαντικών καλλιτεχνών που μπορούν να συγκινήσουν και να ερμηνευτούν ποικιλλοτρόπως από τον κάθε αναγνώστη, μικρό ή μεγάλο. Ενθαρρύνεται το παιδί να ανακαλύψει κρυμμένα στοιχεία ενός ζωγραφικού πίνακα ή να περιγράψει αυτό που βλέπει με δικά του λόγια. Μέσα από την γνωριμία των παιδιών με έργα της παγκόσμιας κληρονομιάς, θα εδραιωθεί μια διαφορετική σχέση Παιδιού και Μουσείου. Το μουσείο θα γίνει ένας οικείος τόπος ψυχαγωγίας, συγκίνησης και δημιουργίας, τον οποίο και θα προτιμούν από τους άχαρους και παρδαλούς παιδότοπους της γειτονιάς τους.

Στόχος

• Να εξοικειωθούν τα παιδιά με τα μέσα έκφρασης από μικρή ηλικία.
• Να ασκηθούν με την τέχνη και την ανάγνωση βασικών στοιχείων ενός πίνακα, διεγείροντας τη δική τους φαντασία.
• Να μάθουν να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα και εντυπώσεις γενικότερα. Σας προτείνω ένα πολύ ωραίο βιβλίο «την παλέτα των συναισθημάτων» της Μουλάκη, στο οποίο ένα μικρό κοριτσάκι προσπαθεί να ονομάσει τα αισθήματά του με την βοήθεια των χρωμάτων.
• Να μάθουν τα παιδιά μας να εκτιμούν τα ΟΜΟΡΦΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ!

B.......................................................

v