Για να μάθει ένα παιδί ιστορία πρέπει να την αγαπήσει, όχι απλά να την… παπαγαλίσει!

Για να μάθει ένα παιδί ιστορία πρέπει να την αγαπήσει, όχι απλά να την… παπαγαλίσει!

Το μάθημα της ιστορίας είναι σπουδαίο αλλά, δυστυχώς, τα περισσότερα παιδιά δεν το παίρνουν με καλό μάτι! Δεν είναι εύκολο για έναν μαθητή του Δημοτικού να θυμάται δεκάδες ημερομηνίες, ονόματα και σημαντικά γεγονότα, ειδικά όταν πρέπει να τα μάθει παπαγαλία για να πάρει έναν καλό βαθμό.

Ωστόσο, αυτό μπορεί να αλλάξει αν το παιδί αντιληφθεί τη σπουδαιότητα του συγκεκριμένου μαθήματος, το αγαπήσει και αρχίσει να μελετά ιστορία όχι για τον βαθμό ή για να ευχαριστήσει τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του αλλά για τον εαυτό του. Με λίγα λόγια, ένα παιδί μπορεί να γίνει ο καλύτερος μαθητής στην ιστορία όχι αν μάθει απλά να την παπαγαλίζει, αλλά αν την προσεγγίσει με τρόπους πιο ενδιαφέροντες και διασκεδαστικούς. 

Μιλήστε του για τη σπουδαιότητα της ιστορίας 

Η γνώση του παρελθόντος μάς βοηθά να διαχειριζόμαστε καλύτερα το παρόν και να σχεδιάζουμε το μέλλον μας, να κατανοούμε όσα συμβαίνουν γύρω μας, να συμπεριφερόμαστε στους άλλους με περισσότερη ενσυναίσθηση και, γενικά, να αντιλαμβανόμαστε καλύτερα την καθημερινότητά μας.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν είναι εύκολο να τα αντιληφθεί ένα μικρό παιδί και γι’ αυτό πρέπει να του τα εξηγήσουμε εμείς. Εξάλλου η συζήτηση είναι το… ήμισυ του παντός και, ως γονείς, έχουμε την υποχρέωση να του μιλήσουμε από νωρίς για τη σπουδαιότητα του μαθήματος της ιστορίας, καθώς και να ανακαλύψουμε παρέα τα σημεία που θα του κεντρίσουν το ενδιαφέρον. 

Δείξτε του την ιστορία μέσα από τα βιβλία

Ένα βιβλίο που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα, με ενδιαφέρουσα πλοκή και σημαντικούς πρωταγωνιστές, που έζησαν πριν από εμάς, αλλά μας εμπνέουν μέχρι σήμερα, μπορεί να ωθήσει το παιδί όχι μόνο να ενδιαφερθεί για την ιστορία, αλλά και να την αγαπήσει. Ευτυχώς, στην αγορά μπορεί να βρει κανείς πολλά τέτοια βιβλία. 

Το βιβλίο του ιστορικού, φιλοσόφου και συγγραφέα Γιουβάλ Νώε Χαράρι που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια / ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ με τίτλο «Πώς κατακτήσαμε τον κόσμο», το πρώτο μέρος της τετράτομης σειράς «Εμείς οι ασταμάτητοι», ακολουθεί την ανθρώπινη ιστορία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και, μέσα από ευφάνταστους ήρωες και ενδιαφέρουσα εικονογράφηση, εξηγεί γιατί οι άνθρωποι είναι οι κυρίαρχοι του πλανήτη και πώς γίναμε τόσο ισχυροί. Ο συγγραφέας του μπεστ σέλερ «Sapiens» απευθύνεται σε αναγνώστες από 9 ετών και αποκαλύπτει τα μυστήρια της καταγωγής του ανθρώπου με έναν τρόπο που θα κεντρίσει την προσοχή μικρών και μεγάλων.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως, όταν ένα παιδί μάθει την ιστορία της ανθρωπότητας και καταλάβει από πού προέρχεται, θα αρχίσει να αντιλαμβάνεται διαφορετικά όχι μόνο τον κόσμο που το περιβάλλει, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό.

Οργανώστε βόλτες και εκδρομές με ιστορικό ενδιαφέρον

Ένας καλός τρόπος για να έρθει ένα παιδί σε επαφή με το μάθημα της ιστορίας είναι να δει το παρελθόν από... κοντά. Είναι γνωστό πως η βιωματική μάθηση είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος, και ευτυχώς στην Ελλάδα δεν μας λείπουν χώροι, μνημεία ή εκθέματα που μας κρατούν σε άμεση επαφή με το παρελθόν!

Οργανώστε επισκέψεις σε μουσεία ή αρχαιολογικούς χώρους, που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πιο φιλικά προς τα μικρά παιδιά, και βοηθήστε το να εμπνευστεί μέσα από πρόσωπα και γεγονότα του παρελθόντος που θα το ενθαρρύνουν να ξετυλίξει το κουβάρι της ιστορίας. 

Επικεντρωθείτε σε ταινίες με ιστορικό περιεχόμενο

Τα παιδιά λατρεύουν τις παιδικές ταινίες και σίγουρα κυκλοφορούν αρκετά animation που διηγούνται πραγματικά γεγονότα με αληθινούς και σπουδαίους ήρωες. Μια τέτοια ταινία ίσως γίνει η αφορμή ώστε το παιδί να ταυτιστεί με τον «πρωταγωνιστή» και να αρχίσει να διαβάζει για τη χρονική περίοδο στην οποία εκείνος έζησε, για τα βιώματα, τις συνήθειες και γενικά όσα τον επηρέασαν ώστε να γίνει αυτός ο σπουδαίος ήρωας που έμεινε στην ιστορία!

Κάπως έτσι, χωρίς την παραμικρή πίεση από το σχολείο ή τους γονείς, το παιδί αρχίζει όχι μόνο να μαθαίνει ιστορία, αλλά και να ερευνά, να μελετά σε βάθος και να εξετάζει ένα θέμα πολύπλευρα και αντικειμενικά.

v